007-logo for sterk for svenskene

Systembolaget krevde ny etikett på Bond-Bollinger.

James Bond fyller femti år som spion i Hennes majestets tjeneste. Det feires blant annet med en spesialutgave av heltens favorittchampagne, Bollinger Grande Année. 100 eksemplarer av flaskene med 2002-årgang ble tildelt Sverige, men der gikk importør Arvid Nordquist på en smell.

– Ja, Systembolaget har, i sin utrettelige kamp for å gjøre verden til et bedre sted, tvunget oss til å fjerne 7-tallet i den kjente 007-logoen.

Årsaken er at tallet er formet som en pistol med lyddemper, sier en syrlig informasjonssjef hos importøren til wownews.se.
Systembolaget henviser til svensk forbrukerlovgivning.

– Markedsføring av produkter skal ikke kople sammen situasjoner eller elementer som ifølge allmenn oppfatning ikke er forenlig med alkoholkonsum, sier Systembolagets pressesjef Lennart Agén.

Arvid Nordquist har klistret vanlige sjutall over pistolen på de 100 flaskene, men stiller fortsatt spørsmål ved Systembolagets beslutning.

– Vi stusser ovar at for eksempel Charles Smiths vin, Boom Boom Syrah, har passert kontrollen. Etiketten er jo preget av store illustrasjoner av store og farlige bomber.

Systembolaget svarer overfor wownews at illustrasjonene på Smith-vinen er tegneserieaktige og ikke kan oppfattes som en oppfordring til å sprenge bomber.

Forsiden akkurat nå

Til toppen