12 slåss om NM-gull i kokkekunst

10 menn og to kvinner gjør opp om tittelen førstkommende helg.
27 September 2011 - 16:13

- Det er 12 dyktige NM-finalister, uttatt etter strenge kriterier, understreker Kristine H. Hartviksen, President i Norges Kokkemesteres Landsforening (NKL). Konkurransen går av stabelen i Bergen torsdag 29. og fredag 30. september, før vinneren kåres under NM-banketten på Hotel Norge fredag kveld.

- I NKL arbeider vi aktivt for å markedsføre faget, gode norske råvarer og derved sikre rekruttering til faget, sier Hartviksen, som er ekstra glad for at finaleheatet har to kvinnelige deltakere. For øvrig viser deltakerlista at det kulinariske tyngdepunktet for tida ligger i Trondheim. Byen har hele fem av de 12 deltakerne i NM i kokkekunst.

Her er årets kandidater til NM-tittelen:
1. Rune Ørsjødal, Rica Nidelven Hotel, Trondheim
2. Sigve Eliassen, Rica Nidelven Hotel, Trondheim
3. Martin Sveian, Tango Bar og Kjøkken, Stavanger
4. Kim Andè Olsen, Rica Bakklandet Hotel, Trondheim
5. Carina Loftheim Meriau, Rica Nidelven Hotel, Trondheim
6. Sebastian Engh, Vertshuset Curtisen, Halden
7. Bjørnar Buserud, Rica Nidelven Hotel, Trondheim
8. Christian Andre Pettersen, Charles & De, Sandnes
9. Nikolas Carlsen, Renaa: Restauranten, Stavanger
10. Mattias Hauge, for tiden ikke fast arbeidsted
11. Karla Siverts, Restaurant Strand, Oslo
12. Øystein V. Næss, Jacobs Bar og Kjøkken, Bergen

Konkurransens hoveddommer er Gunnar Hvarnes, som har Steinn Oskar Sigurdsson, Siv Støfringsstøl, Geir Skeie og Sven Erik Renaa med på laget. I tillegg vil Per Johansen og Maria Tuff være dommere bak kulissene, hvor de skal følge med på kandidatenes yrkesmessige håndverk og hygiene.

Mens Renaa og Hvarnes er regjerende OL mestre i Kokkekunst fra 2008 med Det norske kokkelandslaget, gikk Geir Skeie av med seieren i den prestisjetunge kokkekonkurransen Bocuse d'Or i 2009.

NM-finalistene skal komponere en treretters meny til 12 personer av årets utvalgte råvarer:

Forrett
Retten skal bestå av minst 60 % Haukeli Ystil, og som garnityr artisjokk og hokaidogresskar.

Hovedrett
Retten skal bestå av minst 60 % Gilde oksehøyrygg. Mandelpotet og som garnityr neper, beter og pastinakk.

Dessert
Hovedbestanddelen av desserten skal være Norske epler, Tine kremfløte, Sunniva Appelsin- og bringebærjuice.

Kvitseid smør skal også inngå i en av rettene. Grønnsaker og frukt ut over dette etter eget valg.

Kandidatene tilbereder og serverer sin egenkomponerte treretters meny til 12 personer. Den praktiske tilretteleggingen av arrangementet er i år lagt til Bergen Kokkenes Mesterlaug. I tillegg til kongepokal, heder og ære, skal vinneren representere Norge i Nordisk mesterskap i Herning i Danmark neste år.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.