13. oktober i Oslo - Champagne Bollinger på Dyna Fyr

Bli med oss ut i havgapet og opplev James Bonds favorittchampagne - Bollinger. Du får servert en lekker femretters meny - akkompagnert av produsentens aller beste champagner - i magnumformat!
21 September 2005 - 12:37

I 1992 åpnet Dyna dørene til fyrvokterboligen for selskapsarrangementer, nyoppusset og med sus av gamle dager. For å komme til selskapslokalet med byens beste beliggenhet blir du transportert med båt fra Rådhuskaia.

Champagne Bollinger
Den lille pittoreske byen Aÿ ligger i distriktet Champagne, der vinhuset Bollinger holder til. I mer enn 160 år, fra 1829, er det velrenommerte champagnehuset fremdeles familieid og -drevet. Huset er kjent verden over for sin utsøkte kvalitet i produksjon og lagringsmetode og en av de få som fortsatt bruker eikelagring for sine suverene viner.

Champagne Bollinger administrerer fortsatt mer enn 70% av egne vinmarker, hvorav 157 hektar er Grand Cru og Premier Cru. Bruk av tradisjonelle metoder er ivaretatt, og huset er kjent for sin etikk hvor kvalitet teller foran volumer. I 1992 etablerte Champagne Bollinger "Charter of Ethics and Quality" hvor de beskriver husets regler og metode ved lagring og produksjon av en fantastisk "vin" Champagne. I 2003 publiserte Champagne huset Bollinger's 10 Commitments, en oppdatering av 1992 utgaven, oppsummert i 10 punkter.

I forbindelse med middagen på Dyna Fyr vil Philippe Menguy, som er Champagne Bollinger's Salgs- og markedsdirektør, ta turen til Norge og snakke ytterligere om huset Bollinger samt "Charter of Ethics and Quality" og selvfølgelig guide dere gjennom de ulike vinene og årgangene dere vil få mulighet til å smake sammen med en utsøkt middag. Hva passer ikke Bollinger Champagne til.....? Madame Bollinger sier dette på en utsøkt måte;

Hva passer ikke Bollinger Champagne til ?

"Jeg drikker den når jeg er glad
- og når jeg er lei meg.

Noen ganger drikker jeg den når jeg er alene.
Har jeg gjester, er den obligatorisk.

Er jeg ikke sulten, koser jeg meg med den,
og er jeg sulten, drikker jeg den.

Ellers rører jeg den aldri -
...............med mindre jeg er tørst."

Madame Bollinger om Champagne

Her kan du lese mer om Bollinger

MENY
Bollinger
Winemakers Dinner
Dyna Fyr
13. oktober 2005
*
Løyrom og koriandergravet red snapper
servert med blini og urtekrem
Bollinger Spécial Cuvée, brut (magnum)
Lettkremet suppe med blåskjell og sjøkreps
Bollinger Grande Année 1997, brut (magnum)
Ovnsbakt hellebarn
med champagne-choucroute,
søtpotetfondant og foie gras glacè
Bollinger Grande Année 1996, Magnum, brut (magnum)
Comtè med semitørket drue og akasiehonning
Bollinger R.D. 1988 (magnum)
Pæreterrine
med sabayonne-krokanis, praline og champagnespuma
Bollinger R.D. 1988 (magnum)
*

Her er de fire utgavene av Bollingers champagner (i magnumformat) vi får smake til menyen:

Bollinger Special Cuvée
Med etikk og kvalitet som mål er denne vinen laget etter de regler og normer som finnes i Champagne. Noe som må til for at vi skal kunne glede oss over de sprudlende perler, er at den andre gjæringen foregår på flaske. Bollinger benytter en stor andel pinot noir i sine champagner og dette medvirker til en fantastisk matvin men også uovertruffen som aperitiff.

Bollinger Grande Année 1996 og 1997
Denne vinen lages bare i særs gode år og på druer kun fra grand cru- og premier cru vinmarker, med henholdsvis 69 prosent og 31 prosent. Til Grande Année er det utelukkende benyttet cuvées, og deretter har vinen gjæret første gang på eikefat. En minimumslagring på fem år er husets regel for sin prestisjechampagne; Grande Année. Etter at bunnfallet er "frosset" ut og flaskene toppet med "dosage" får de hvile i tre måneder før de kan lanseres.

Etter årgangene 1985, 1988, 1989, 1990, 1992 og 1995 er 1996 et usedvanlig bra år for champagne og et uttrykk for Bollingers fortreffelighet i et unikt år. En flott vin som vil ha gode forutsetninger for å lagre svært godt.

Bollinger R.D. 1988
R.D. betyr Recently Disgorged, altså "nylig omkorket". Den lages kun i eksepsjonelt gode år på en drueblanding av pinot noir og chardonnay. Druene høstes fra Grand Cru og Premier Crus i Champagne. Den første gjæringen foregår på eik. Deretter lagres den i minimum åtte år på flaske slik at champagnen utvikler en mer fin og elegant karakter, samtidig som den beholder friskheten.

Foredraget vil bli holdt på engelsk.

Arrangementet er nå avholdt.

Tid: 13. oktober 2005 kl. 18.15 - 24:00
Pris: kroner 1095 inkl. mva
Sted: Dyna Fyr, Oslofjorden.
Møt opp på Honnørbrygga (ved Rådhuset), kl. 18:15 presis.
Båten går kl. 18:30, og er eneste fremkomstmiddel.

Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende.
Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.

Seminaravgiften betales tilBankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 131005. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 09.10.05 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.