17. oktober i Bergen, 18. oktober i Trondheim - Hennessy kommer!

Høstens cognacsmaking i Bergen og Trondheim er rett rundt hjørnet. Nå får cognacelskere celebert besøk av Hennessys Marc Boissonnet.

Hennessy er stolt av sin lange historie. Dens Irske grunnlegger, Richard Hennessy, var så sjarmert av regionen at han etablerte en bedrift i byen Cognac i 1765. Under hans sønn James vokste bedriften raskt og tok det navnet det fortsatt har i dag: Jas Hennessy & Co. Åtte generasjoner av Hennessy har ledet dette enestående selskapet. De har reist jorden rundt og bygget opp produktenes universelle renommé.

Meld deg på FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="meldpaa"> her (klikk)

Hennessy har alltid hatt et internasjonalt perspektiv. Ved oppstarten skipet man Cognac til de naturlige markedene i Irland og Storbritannia. London var hjertet av Hennessys salgsstrategi for nesten to århundrer. Den britiske hovedstaden var et springbrett for leveranser til fjerntliggende markeder, som Australia og Amerika, og spesielt fra 1794 og fremover, New York.

Hennessys direktører var de første til å utforske de asiatiske markedene og etablere et sterkt fotfeste her, spesielt i Japan fra 1868. Sør-Amerika, Midtøsten, Sørøst-Asia og Indonesia ble senere også del av det som ble en av verdens største distribusjonsnettverk. Evnen til å tilpasse seg og bli inspirert av lokal kultur og tradisjoner er en styrke i arbeidet med å erobre nye markeder.

I det siste kvartalet av det nittende århundre har et stort utbrudd av Phylloxera truet Hennessys fremtid. Dog var 15 år nok til å vise hvor tilpasningsdyktig bedriften kan være. Hennessy startet raskt å regenerere dets vingård og markedsføre den eldre eaux-de-vie. I en innovativ ånd startet firmaet å tappe i stor skala, for på denne måten å medvirke i industrialiseringen av cognacbransjen. Hennessy designet også egne etiketter for å gjøre merkenavnet mer personlig.

Mot slutten av det nittende århundre var Hennessy det første cognacnavn som forsto betydningen av markedsføring. Navnet syntes og ble velkjent verden rundt. Etter å ha vunnet over kongelige og tidligere velkjente navn, som var ambassadører for Cognac, klarte Hennessy å linke dets image med attraktive steder eller spesielle hendelser.

Å "lytte" til cognacen
Maurice Hennessy bruker gjerne uttrykk fra musikken for å beskrive produktene han markedsfører. -Det er viktig å lytte til fatene for å forstå cognacens karakter, smiler Maurice Hennessy. -Mens en eau-de-vie fra Grande Champagne vil videreutvikles etter 50-60 år på fat, er en eau-de-vie fra Fins Bois ferdig modnet etter 10 år.

Hennessy sitter på verdens største beholdning av gamle cognacer og har litt å boltre seg i. De 42 lagerhallene rommer i alt 260.000 fat. De edleste befinner seg i paradiset i det innerste av "The Father's Cellar", Hennessys eldste bygning fra 1764. Dette skal du selvfølgelig høre mer om under smakingen.

Foredraget vil bli holdt på engelsk.

Fra Hennessys cognacutvalg skal vi denne kvelden smake:
 
 
● Hennessy Fine de Cognac
(Ikke tilgjengelig - lanseres i bestillingsutvalget i november, kr. 449,90)
 
 
 
Dette er en cognacmeny du skal lete lenge etter. Det er nær fem år siden vi hadde en tilsvarende smaking av Hennessys toppcognacer. En progresjon der vi starter med den enkle VS-cognacen som likevel har flott karakter og som er en av verdens mest solgte kvalitetscognacer. Vi beveger oss raskt oppover via VSOP Privilége som inneholder 60 forskjellige cognacer til XO som er sammensatt av 100 ulike cognacer.

Hennessy Paradis er en utrolig rik cognac. Den er blomsteraktig med svært god lengde og en ettersmak av tørkede frukter. Den er sammensatt av ikke mindre enn 200 ulike cognacer fra de forskjellige cognacregionene.

Arrangementet i Bergen er nå avholdt.

Tid: 17. oktober 2005 kl. 19.00 - ca. 21.30
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Augustin Hotel, C. Sundts gt. 22, 5004 Bergen

Arrangementet i Trondheim er nå avholdt.

Tid: 18. oktober 2005 kl. 19.00 - ca. 21.30
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Scandic Residence, Munkegata 26, 7011 Trondheim

Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende.
Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.
 
Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 171005-BRG eller 181005-TRH . Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 13.10.05 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail .

Forsiden akkurat nå

Til toppen