21. september i Oslo - Smak 10 fantastiske viner fra Marchesi Antinori

Den 21. september får vi celebert besøk i Oslo. Det er Filippo Pulisci fra vinprodusenten Antinori som på Oslo Militære samfund vil geleide oss gjennom hele ti viner fra denne spennende produsenten.
24 August 2005 - 17:03

Når det nå begynner å gå mot høst kan vi friste med et ekslusivt besøk fra et av Italias mest berømte vinhus, Antinori. Vi vil få smake et stort spenn av deres flotte viner - ta med kolleger og venner og finn dine italienske høstfavoritter. Filippo Pulisci, eksportsjef hos Antinori, vil holde foredraget (på engelsk).

Familien Antinori begynte å produsere vin allerede på 1300-tallet. Tross sin lange erfaring med vinproduksjon er Antinori et moderne firma kjent for evnen til å eksperimentere. Firmaet styres i dag av Piero Antinori. Han er ikke redd for å gå nye veier for å bedre kvaliteten, og Antinori begynte tidlig å eksperimentere med den tradisjonelle fremstillingen av Chianti-vin.

Allerede i 1971 lanserte Antinori vinen Tignanello, som er starten på det som kalles "supertoscanere". Ikke mange år senere ble Solaia lansert.

Dette var resultat av nye drueblandinger og moderne teknikk. I dag er det de tre kvinnene Albiera, Allegra og Alessia, døtre av Piero Antinori, som er i ferd med å ta over hele firmaet. Utviklingen vil fortsette og nå i 2004 blir Villa Antinori 2001 lansert som en IGT Toscana, med en større innblanding av Cabernet Sauvignon og Merlot. Antinoris profil er å lage viner som passer på restauranter og de driver i dag selv tre restauranter med navn Cantinetta Antinori.

Vinene vi vil få smake denne kvelden er følgende:

Dette arrangementet er nå avholdt.

Tid: 21. september 2005 kl. 19.00 - ca. 21.15
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Oslo Militære Samfund, Myntgaten 3, 0151 Oslo (inngang Kongens gate)

Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende.
Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.

Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 210905. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 16.09.05 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Tignanello
Godset Tignanello er hjem til de renommerte vingårdene Tiganello og Solaia. Vingårdene ligger midt i hjertet av Chianti Classico regionen, mellom Greve og Pesa dalene, 20 kilometer sør for Firenze.

Tignanello, som består av 350 hektar mark, har 147 hektar plantet for vinproduksjon. Vinmarkene er delt inn i små parseller, deriblant den 47 hektar store Tiganello gården som vender mot sør-vest. Tiganello er nevnt så tidlig som på 1400-tallet som vinprodusent. Sammen med den noe mindre Solaia garden, drar disse vingårdene stor nytte av det spesifikke mikroklimaet og solpåvirkningen. Druene som dyrkes her er i all hovedsak Cabernet Sauvignon og Sangiovese.

Badia a Passignano
Den 215 hektar store vingården ligger i nærheten av Sqambuca Val di Pesa, og har noen av de beste forholdene for dyrking av vindruer i hele Chianti Classicoområdet - et jordsmonn bestående av kalkstein, samt at området ligger mellom 250 og 300 meter over havet. Området har bidratt til stor grad til Chianti sitt renommé og historiske viktighet, noe vi finner igjen I hundrevis av bøker som priser disse Sangiovese vingårdene, og som vi finner i Firenze's Archivo di Stato. I 1983 ble det funnet et flere tusen år gammelt eksemplar av vitis vinifers (vinranke) på vingården, noe som vitner om områdets lange vintradisjoner.

Området gjennomgår for tiden også en betydelig replanting av hovedsakelig førsteklasses Sangiovesestiklinger fra Santa Cristina vingården, men en liten del av gården plantes med Cabernet Sauvignon og Syrah.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.