29. november i Oslo - Årets akevittsmaking

Når julebordsesongen setter inn stiger nordmenns interesse for akevitt betraktelig. Smak en rekke norske akevitter sammen med oss og lær hva de passer til. Landets eneste lovlige destillatør; Halvor Heuch fra Arcus AS gir deg et unikt og svært underholden
05 November 2004 - 17:05

Dette blir spennende, les bare hva Halvor Heuch sa til Apéritif for noen år siden:

- Jeg nyter gjerne en Opland 3 Stjerner til bacalao. Og en Lysholm no. 1 eller Faun til får-i-kål av lam. Aller helst vil jeg ha min får-i-kål av fett, godt fårekjøtt. For så å varme den opp og spise den dagen derpå, etter at noe av det stivnede fettlaget er fjernet. Slik trenger fettet godt inn i kålen som blir lett karamellisert etter all kokingen. Da duger bare en ordentlig akevitt som Simers Taffel.

Heuchs sommerfavoritt er den milde og snille Løiten Export til spekeskinke. Den klassiske, franske anbefalte drikkefølge til røkelaksen er faktisk brennevin. Halvor Heuchs akevittalternativ er Lysholms Linie.

Akevitt er populært nå før jul, så pass på å sikre deg og dine en plass allerede nå.

Her er hva vi skal smake denne novemberkvelden:
Vi topper smakingen med

Seminaret er avholdt

Tid: 29. november 2004 kl. 19.00
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Gamle Logen, Grev Wedels plass 2, 0151 Oslo.

Kurset varer til ca. kl. 21:30

Ring Apéritif på 902 04 834 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende. Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 291104. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 25.11.04 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Motta e-post om nye kurs hos Apéritif
Dersom du er interessert i å motta e-post når nye kurs legges ut på våre nettsider kan du fylle ut dette påmeldingsskjemaet:

Ja, jeg vil ha melding om nye kurs pr. e-post

Navn:

E-post:

GILDE JULEAQUAVIT 2004
Den årlige Jule Aquaviten kom på markedet for første gang i 1988, og ble umiddelbart en suksess. Dette er den eneste akevitten med årgangsbetegnelse, og resepten varierer noe fra år til år. Men ikke mer enn at vi alltid kan garantere at akevitten er spesielt tilpasset tradisjonell julekost! Gilde Jule Aquavit er stadig blitt mer populær, og styrket i fjor sin posisjon som Norges største akevitt.

I pakt med de beste tradisjoner har Gilde Jule Aquavit 2003 gjennomgått lagring på utvalgte eikefat som tidligere har vært brukt til sherry produksjon. Akevitten er relativt kraftig krydret med hovedvekt på karve, samtidig som lagringen på eikefat gir en fin avrunding.

Destillatør Hlvor Heuch har gitt årets aquavit følgende karakteristikk:
Gilde Jule Aquavit årgang 2004 er en smaksrik og velkomponert aquavit spesielt utviklet for å passe til tradisjonelle julemat. Modningen har funnet sted på utvalgte sherry fat i over to år, noe som gir årets juleaquavit en elegant eikekarakter med utsøkte, velavrundede sherry toner i smaksbildet. Gilde Jule Aquavit 2004 bør nytes ved 16°C, eller romtemperert.

Karakteristikk:
Gyllen farge, duft av krydder med innslag av sherry og vanilje.
Veldig fyldig og smaksrik akevitt med vel avrunde sherrytoner.

Juleakevitt 2004 feilpriset på polet
Årets Gilde Juleaquavit, varenummer 5 og den 17. i rekken siden første lansering i 1988, kom i år med feil pris i Vinmonopolets prisliste. Der er prisen oppgitt til å være kroner 299,90, mens korrekt sum er kroner 275. Dette ble rettet i Vinmonopolets systemer natt til 5. november. Da hadde juleakevitten vært i salg siden mandag 1.

Nå er i alle fall alt i den skjønneste orden og vi håper at årets utgave faller smak hos Apéritif Netts lesere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.