50-åring fortsatt i live?

Om beaujolais nouveau fortsatt skal være liv laga også i Norge, må nok salget løftes vesentlig. Årets utgave av denne vinen som primært er skapt for festens skyld, er imidlertid av veldig høy kvalitet tatt i betraktning at det er snakk om en blodfersk vin
15 November 2001 - 09:15

Denne årgangen blir den 50. for beaujolais nouveau, dette produktet som er like utskjelt av vinsnobben som det er elsket av serveringsstedene siden det gir en anledning til å skape mersalg.

Druene til årets vin ble plukket i dagene etter 4. september og under utmerkete forhold. Til forskjell fra den "vanlige" beaujolaisen er tiden mosten tilbringer sammen med skallene og tiden vinen hviler i tanken etter gjæringen mye kortere for nouveau. Mens normal beaujolais er klar for flasketapping henimot juletider, tappes nouveau i begynnelsen av november. Og er altså klar for salg, i følge fransk lov, den tredje torsdag i november som i år altså faller på den 15.

Tilgjengelig i en rekke polutsalg er de nye vinene til Trenel, denne négocianten som tilhører toppskiktet i området. Beaujolais Nouveau 2001 (41002) er laget av druer fra et noe mindre definert område enn Beaujolais Nouveau Villages 2001 (41003). Begge er ultrasaftige og fylt til randen med røde søte bær og gode syrer. Men sistnevnte er enda mer parfymert og har noe større fasthet og eleganse enn den første. Bruksområdene er relativt like som for all nouveau, altså et glass som en alternativ måte å  takke høsten. Men Villages'en har bedre struktur og fungerer veldig godt som matvin, riktignok til retter hvor den enorme og nesten sukkertøyaktige fruktigheten kommer til sin rett. For eksempel til asiatiskinspirerte retter som wok, gjerne litt spicy utgaver.

Mange tror at beaujolais nouveau går ut på dato veldig raskt etter den 15. men det er ikke tilfelle. All vin trenger tid på seg, særlig nouveau som har vært gjennom et voldsomt tidspress både hva tapping og transport angår. Noen mener at nouveau skal nytes frem til jul, når de ordinære utgavene kommer på markedet, andre mener at den er best på nyåret. Det er imidlertid hevet over enhver tvil at den vil tjene på et par uker i ro, så vent gjerne med den nye vin til begynnelsen av desember. Og et godt råd til: Ha tannbørsten klar hvis du skal gjøre inntrykk på noen etter at du har kost deg men den nye vinen, for du blir usannsynlig blå på tennene.

Oversikten viser hvilke polutsalg som har vinene og hvor mange flasker:

Butikk

Vika

Økern

Østerås

Bestill vinen med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen. Beaujolais Nouveau 2001 (41002) og Beaujolais Nouveau Villages 2001 (41003). Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.