Altia kjøper cognac Renault

Betaler 650 millioner for varemerket.

Altia Plc kjøper varemerket cognac Renault og flere ferdigprodukter fra Pernod Ricard for ti millioner euro, cirka 650 millioner kroner. Avtalen må godkjennes av svenske og norske konkurransemyndigheter.

- Oppkjøpet av Renault-merket passer perfekt med Altias strategi ved at vi ekspanderer markedsnærværet i Norden og Baltikum og øker vår kritiske masse i den nordiske taxfree-handelen. Vi ønsker å utvikle Altia gjennom økt effektivitet, bedre service til kunder og samarbeidspartnere, samt investeringer i både egne og leverandørenes merker, sier konsernsjef Antti Pankakoski i en pressemelding.

Produktserien Renault består av Renault Carte Noire Extra, Renault Carte d'argent X.O. og Renault Bleu Nuit V.S. Renault Carte Noire Extra er den mest populære varianten.

- Cognac Renault ble skapt i 1835 av Jean Antonin Renault, og det er en stor ære å overta ansvaret for denne arven. Vi tror det ligger et stort potensiale i å utvikle Renault-merket som en del av Altia-porteføljen i framtiden, fortsetter Pankakoski.

Forsiden akkurat nå

Naturvinbar uten merkelapper

Bar Brutus er Norges kanskje første rendyrkete naturvinrestaurant med tilhørende tidsriktig grønnsaksdominert meny. Like etterlengtet for noen som provoserende for andre. Beliggenheten bak Botsen bidrar ellers med å utvide grensene for det urbane Oslo.  Les hele saken

Til toppen