Altia kjøper Larsen og Brøndums

Drikkevaregiganten styrker stillingen i Norden.

Altia Plc har inngått en avtale om å kjøpe Larsen «Le Cognac des Vikings» S.A. og merkevaren Larsen cognac sammen med et betydelig varelager fra Remy Cointreau Group.

– Oppkjøpet av merkevaren Larsen utvider vår tilstedeværelse i Norden og Baltikum og forbedrer vår posisjon i det nordiske taxfreemarkedet og i den internasjonale alkoholbransjen. Altia vil i forbindelse med dette oppkjøpet være til stede i hjertet av Cognac, inkludert egne produksjonsanlegg og ytterligere lagringskjellere med lagrede cognacer som muliggjør videre vekst. Altia har som mål å vokse betydelig i denne kategorien, både i volum og verdi, sier Antti Pankakoski, administrerende direktør i Altia.

Oppkjøpet av merkevaren Larsen er et ledd i Altias vekststrategi. I 2009 kjøpte selskapet merkevarene Grönstedts og Amundsen Cognac i 2009, en portefølje av svenske og danske brennevin- og vinmerker. Renault Cognac ble kjøpt i 2010 og Xanté og Arsenitch i 2012.

Kjøper Brøndums fra Arcus

Altia har også kjøpt akevittmerket Brøndums, inklusive alle Brøndums undermerker fra Arcus-Gruppen. Kjøpsprisen er omtrent 11 millioner euro. Etter oppkjøpet vil Altia Danmark ha 23 prosent markedsandel av det totale danske akevittmarkedet (volum) med sine Brøndums og O.P. Andersons akevitter.

– Brøndums er et ikon blant danske spritmerkevarer, og hele vår organisasjon ser veldig frem til å ta på oss den spennende oppgaven å videreutvikle Brøndums med respekt for merkets historie, tradisjoner og sine lojale forbrukere, sier Pankakoski i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Arcus må selge Brøndums

Forsiden akkurat nå

Til toppen