Amerikansk designpris til Vikingfjord

Oslo (NW): Den norske vodkaen Vikingfjord har vunnet den prestisjetunge gullstatuetten i designkonkurransen Mobius Award. Konkurransen går av stabelen i Chicago hvert år.
23 Februar 2001 - 02:00

Den norske prestisjevodkaen Vikingfjord ble redesignet og lansert på nytt i oktober i fjor. Da ble både innhold og utseende på flasken forbedret.

- Vi bestemte oss for å gjøre Vikingfjord til den reneste vodkaen på markedet ved å benytte 100 prosent rent brevann fra Olden. Samtidig fikk designbyrået Design Bridge i London oppdraget med å lage et nytt utseende, sier produktsjef Sturla Rooth i Arcus Produkter.

Han opplyser at Arcus nå skal lansere Vikingfjord i utlandet.

-Det nye designet skal først og fremst gjenspeile det eksklusive innholdet. Frostet glass, sølv og blått skal gi assosiasjoner til is, renhet og krystallklart vann, sier Rooth. I april sendes de første flaskene ut på det tyske markedet.

Egen personlighet
Designer Antonia Hayward i Design Bridge har hovedæren for Vikingfjords nye look.

- Vi er svært fornøyde med redesignet av Vikingfjord. Denne vodkaen har fått en egen personlighet som bør kunne konkurrere med internasjonalt kjente merker. Vikingfjords design er veldig norsk samtidig som det signaliserer renhet, sier Antonia Hayward.

Hun karakteriserer Mobius Award som en av de viktigste internasjonale konkurransene for designere og reklamefolk. Den ble første gang arrangert i 1971, og det var i år 6000 produkter fra 31 land som deltok.

Selger godt
Statuettene deles ut i kategoriene radioreklame, tv-reklame, produktemballasje og trykte annonser. Vikingfjord fikk prisen i kategorien emballasje.

Sturla Rooth i Arcus Produkter opplyser at Vikingfjord selger meget godt i Norge.

- Denne vodkaen har vært på markedet i godt over ti år, og har de siste årene hatt en svært positiv salgsutvikling. Etter relanseringen i oktober har det tatt helt av og vi har faktisk vært utsolgt flere ganger. Dette viser at nordmenn er opptatt av en riktig kombinasjon av innhold og design, sier Rooth.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.