Amundsen opp 70 prosent

Vin- og spritimportøren Amundsen økte omsetningen med 70 prosent i fjor. Etter et halvtørt 2001, høstet selskapet et resultat på hele 4,0 millioner før skatt i 2002. Amundsen satser på fortsatt sterk vekst, blant annet ved å overta Norges mestselgende vin - Gato Negro - i løpet av sommeren.

Omsetningen i fjor var på 94,4 millioner kroner, mot 55,8 millioner året før. Det tilsvarer en økning på nær 70 prosent. Resultatet før skatt endte på 4,0 millioner kroner, inkludert vel 100.000 i finansinntekter, heter det i en pressemelding fra importøren.

- Vi er strålende fornøyd med resultatet. Nå ser vi fruktene av samarbeidet med V&S Group, som blant annet har gitt oss ABSOLUT VODKA i porteføljen. I år regner vi med ytterligere vekst, blant annet fordi vi overtar importen av Norges mestselgende vin, Gato Negro, forteller daglig leder Cathrine Amundsen Dahl.

Amundsen importerer og selger produkter som ABSOLUT, Aalborg, Gammel Dansk, Heering, Xanté, Cruzan og Bowmore. Selskapet representerer i tillegg flere store vinprodusenter som for eksempel australske Penfolds, spanske Montecillo og Felix Solis, amerikanske Beringer, italienske Fontanafedda og Pommery Champagne.

Amundsen har etablert nordisk partnerskap med tunge leverandører som Vina San Pedro (Chile), Penfolds (Australia), Vinfruco (Sør-Amerika), Bowmore whisky (Skottland) og Cruzan rom (Virgin Island, USA). Med Vina San Pedro og bestselgeren Gato Negro i porteføljen vil Amundsen klatre flere plasser opp på listen over Norges største vinimportører.

- Denne våren gleder vi oss også over at mange av våre produkter som har gjort det godt på barer og restauranter, nå blir tilgjengelige i Vinmonopolets basisutvalg, sier Amundsen Dahl.

Forsiden akkurat nå

Til toppen