Apéritif inviterer til Norges største vinmesse - All verdens vin

Sett av søndag 19. september. Da er det igjen duket for Norges største vinmesse i Oslo Spektrum. Her kan du smake flere tusen forskjellige viner og møte produsenter fra hele verden. Og selvfølgelig er det Apéritif som arrangerer All verdens vin. Gled deg.
28 Mai 2004 - 14:58

Vi gjentar suksessen fra 2003. Denne dagen kan du velge å vrake blant flere tusen forskjellige produkter og smake deg frem til dine favoritter. Siden Vinmonopolet denne måneden slipper en rekke nye produkter, vil Apéritif selvfølgelig gi deg riklig anledning til å smake på godbitene. Mange utstillere står klar til å vise deg sin portefølje og gi deg en grundig orientering hvis du ønsker det. Du møter også produsenter fra hele vinverdenen, og de øser mer enn gjerne av sin lokalkunnskap. Dette er vinmessen både for den som kan en del om vin og for den som nylig har oppdaget at vin er noe langt mer enn alkohol.

Messen er åpen for alle!

All Verdens Vin kan du oppleve:
w smake flere tusen forskjellige viner
w møte produsenter fra hele verden
w snakke med og få informasjon fra Norges vinimportører
w smake nyheter
w vinkurs
w show og andre utstilleraktiviteter
w stor finale i oppskriftskonkurranse med kveite. Premien er en tur for to til Chile.

Program under vinmessen:
w Lær å smake vin med Toralf Bølgen kl. 15.00
Toralf Bølgen er innehaver av restauranthuset Bølgen & Moi og er regnet som en av Norges ledende vineksperter og suksessforfatter av mat- og vinbøker.

w Kokkekamp - finalister i oppskriftskonkurranse kl. 17.00
Finalistene med hver sin kokk fra Gastronomisk Institutt kjemper om beste hovedrett med kveite der vinneren får en tur for to til Chile og vinprodusenten Viña La Rosa.
Her finner du de to finalistene.

w Hvordan kombinere mat og vin "fisk og vin" kl. 18.30
Ole Martin Alfsen, kokk og vinkelner fra Gastronomisk Institutt, gir deg de grunnleggende prinsippene for en vellykket mat- og vinmatch.

Inngangsbilletten koster kroner 150 og inkluderer 10 smakebonger.
Flere bonghefter kan om ønskelig kjøpes for kroner 100.
Åpningstid vil være fra kl. 13-21.
NB! Aldersgrense: 20 år.

Overnatting
Det kan tilbys overnatting på Radisson SAS Plaza Hotel. Hotellet har perfekt beliggenhet - rett ved siden av Oslo Spektrum og Oslo Sentralstasjon. Hotellet har 2 restauranter, 2 barer, swimming pool og 673 rom.

I forbindelse med All Verdens Vin har vi følgende tilbud på Radisson SAS Plaza Hotel:
w Enkeltrom, stor frokostbuffet, 3 retters middag i restaurant Gaio kr. 1.445,- pr. pers.

w Dobbeltrom, stor frokostbuffet, 3 retters middag i restaurant Gaio kr. 2.045,- for 2 pers.

For booking: send en mail til katrin@npgmesse.no eller fax +47 23 23 41 01.

Morsom oppskriftskonkurranse med kveite
Send oss din beste oppskrift med kveite og vinn tur for to personer til vingården Viña La Rosa i Chile. Spennende finale med kokkekamp i Oslo Spektrum under messen All verdens vin 19. september.

Det er VG Nett og aperitif.no i samarbeid med Gastronomisk Institutt og Eksportutvalget for fisk som arrangerer oppskriftskonkurransen. En jury bestående av blant annet landlagskokker plukker ut to finalister. De møtes til kokkekamp i Oslo Spektrum under messen All verdens vin 19. september.

De skal imidlertid ikke kjempe alene. Med seg får de hver sin superkokk fra Gastronomisk Institutt. En meget kompetent jury kårer den beste kveiteoppskriften og sender dermed vinneren med følge til vingården Viña La Rosa i Chile.

Her kan du lese mer om konkurransen som også du kan melde deg på!

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Det møreste kjøttet av alle er reinsdyrfileten. Den fortjener det beste følget, og det er faktisk veldig lett å lage.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Retten klarer seg utmerket godt med bare torsk og salsa verde. Men kjører du løpet helt ut, blir du rikelig belønnet.

Ukens drink