Åpner i Oslo innen 2014

Starbucks vil konkurrere om kaffetørste nordmenn.

Denne uken kom «papp-kaffe» med Starbucks-logo på plass i norske matbutikker og kiosker. Nå er det også klart at Starbucks vil etablere kaffebarer i Norge.

- Sannsynligheten er svært stor for at det blir innen tre år, sider Communications Manager Carole Pucik ved kjedens europeiske hovedkontor til Dagens Næringsliv.

Starbucks lar seg ikke skremme av at Norge allerede har flere etablerte kaffekjeder. I flere andre land har kjeden samarbeidet med eller kjøpt opp eksisterende aktører i markedet.

- Å gå gjennom en lokal partner er den raskeste måten å få fotfeste i markedet, bekrefter hun - men hun vil ikke si om det allerede pågår forhandlinger.

Pucik understreker imidlertid at kjeden er godt kjent med norske og skandinaviske markedet.

Starbucks har satset spesielt på trafikknutepunkter i nye land i Europa. Slik kan det også bli i Norge.

- Vi vil nok satse på en flyplass eller jernbanestasjon også her, sier Carole Pucik til Dagens Næringsliv.

Starbucks har nesten 17.000 butikker i over 50 land, og i Europa er kjeden på plass i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.

Stockfleths, som har seks kaffebarer i og rundt Oslo, er blant aktørene som får en ny konkurrent. Daglig leder Einar Kleppe Holthe omtaler Starbucks' osloplaner som «spennende».

- Det blir morsomt å kunne sammenligne seg med verdens største kaffekjede. Vi tror på vårt konsept, som er annerledes enn deres. Oslo har en kaffebevisst befolkning som evner å betale for kvalitet. Nå må vi bare gjøre det vi kan best enda bedre for å møte konkurransen, sier han til Oslopuls.no.

Norges mest anerkjente barista, Tim Wendelboe, ønsker også Starbucks velkommen til Norge.
- Det blir mer variasjon og større fokus på kaffe, tror Wendelboe på sin Twitter-side.

Steinar Paulsrud er én av fire eiere i kjeden Kaffebrenneriet. Han tror Starbucks vil få det vanskelig i Oslo.
- Jeg ønsker dem velkommen, men er usikker på om de egentlig kjenner dette markedet. I Norge er vi opptatt av kvalitet, og i Oslo er kompetansen høy, sier han.

Verken Kaffebrenneriet eller Stockfleths har snakket med Starbucks om et mulig samarbeid, opplyser Paulsrud og Kleppe Holthe til oslopuls.no.

At det brygger opp til priskrig på kaffe i Oslo, har sistnevnte liten tro på.
- Starbucks har ikke rykte på seg for å være billige. For alt jeg vet, kan de komme til å presse prisene opp, sier Kleppe Holthe.

Forsiden akkurat nå

Til toppen