Arcus overtar dansk akevitt

Aalborg, Brøndums, Gammel Dansk og Malteser er blant merkene i porteføljen som Arcus-Gruppen nå overtar fra Pernod Ricard.

770 millioner kroner betaler Arcus for danskenes sterke stoltheter. I tillegg til de godt innarbeidete brennevinsmerkene overtar Arcus et produksjonsanlegg i Aalborg. Virksomheten som blir overtatt øker Arcus-gruppens omsetningen av brennevin med rundt 50 prosent. Oppkjøpet som finansieres av lån og innskudd av nye egenkapital fra Arcus’ hovedeier Ratos, vil gi en betydelig økning i driftsresultatet, i følge en pressemelding.

Strategisk oppkjøp

- Arcus-Gruppen har vokst sterkt innen vinsegmentet i Sverige og Norge de siste årene og er i dag den største vinleverandøren i Norden. Nå tar vi neste steg og styrker også porteføljen av brennevinsvaremerker. Det er et strategisk viktig oppkjøp som øker Arcus-Gruppens størrelse og markedsposisjon i brennevinssegmentet betydelig, sier konsernsjef Susanna Campbell i Ratos som eier 83 prosent av aksjene i Arcus-gruppen.

Satser internasjonalt

Konsernsjef Otto Drakenberg i Arcus-Gruppen legger til: - Arcus-Gruppens strategi er å bygge sterke lokale nordiske merkevarer og gjøre nordisk akevitt mer attraktiv internasjonalt. Vi har gjort dette med stor suksess i mange år i Norge og Sverige.Arcus-Gruppen som nylig flyttet hele produksjon- og tappeanlegget til Gjelleråsen, utenfor Oslo, har 470 ansatte og en omsetning på 1,8 milliarder kroner samt et driftsresultat på 126 millioner kroner i 2011.

Forsiden akkurat nå

Til toppen