Arroz a banda

Apéritifs store oppskriftskonkurranse der du kunne vinne en De Longhi espressomaskin er avsluttet og vinneren er kåret. Hele 157 innsendte oppskrifter er langt over forventningene og det var mange svært gode bidrag, hvilet gjorde det vanskelig å kåre vinn
30 April 1999 - 18:10

Hele 157 oppskrifter ble sendt inn til Apéritifs store oppskriftskonkurranse. Juryen, som besto av Apéritifs redaksjon, hadde litt av en jobb med å kåre vinneren. Noe som gledelig nok skyldes svært mange gode bidrag. Vi takker alle som har deltatt.

Vinneren er Stein-Ove Grønsund,
med oppskriften Arroz a banda.
Han mottar en topp espressomaskin fra Wilfa: DeLonghi Bar 200 til en verdi av over 4 000 kroner. Den kan du lese mer om her.

Oppskriftene som er kommet inn vil i løpet av de nærmeste månedene bli lagt inn i Apéritifs Kokebok. Det tar nemlig tid å gjøre det med så mange oppskrifter.

Arroz a banda
Antall porsjoner: 4

Spanske Middelhavsfiskere slengte "ufisk", dvs. fisk som ikke var salgbar opp i en gryte og kokte en kraft av den som de siden kokte sammen med rundkornet ris til en rett som oversatt fra valenciansk betyr "ris ved siden av". I praksis innebærer det at den ikke har andre ingredienser enn det man måtte ha for hånden. Det er en praktfull rett som bygger seg opp over flere uker ved at man samler hoder og fiskeben, noen rekeskall og annet fra havet i en pose i fryseboksen og venter til det er to dager igjen til lønningsdag med å koke en kraft av posens ingredienser. Ha i et tre-fire uskrellede hvitløkskløfter som har fått et lite slag av skaftet på kjøkkenkniven slik at den åpner seg. En vasket, men uskrellet gulrot. Et par laurbærblad og eventuelt en kvist rosmarin. En teskje salt og gjerne et halvt dusin pepperkorn.

Eneste øvrige ingrediens er et kvart gram med safran.

Valgfritt:
Hvis du synes at en lyserød ris er noe kjedelig, selv om det smaker godt, hell i noen grønne erter eller frosne brekkbønner mot slutten av kokingen.

Ajioli (hvitløksmajones):
En tykk skive loff
En halv dl helmelk eller fløte
to eggeplommer
5 hvitløkskløfter
1 teskje Dijon sennep
1 dl soyaolje
1/2 dl olivenolje
salt og pepper
(sitronsaft)

Hell vann over fiskerestene og de andre ingrediensene slik at de er helt dekket. Kok over svak varme i minst en time. Spe på med vann slik at det er ca en halv liter væske igjen når kraften er silt fra.

Ha den frasilte kraften opp i en traktørpanne eller en annen lav panne som rommer vel en liter ingredienser. Kok opp kraften og ha i to kopper ris, nok en teskje salt og safran. Hvis du vil ha grønnsaker i retten, tilsett etter at risen er halvkokt, dvs. ca 10 minutter. En liten pakke frosne reker kan også gi retten en liten piff.

Ajioli:
Denne hvitløksmajonesen serveres ved siden av og kan gjerne smøres oppå en loff som serveres ved siden av. La loffskiven (uten skorpe) ligge ti-femten minutter i bløt i melken. Skvis ut så mye som mulig av melken og ha brød, presset hvitløk, sennep og eggeplommene oppi hurtigmikseren og kjør på høyeste hastighet til det er en slett masse. Hell oljen i tynn stråle i mikseren mens den går for fullt. Ha i litt salt og pepper og eventuelt en spisekje sitronsaft. Majonesen serveres ved siden av "arroz a banda" og smøres på loffen som serveres ved siden av.

Spanske fiskere spiste retten med en tung rødvin til - de skulle jo sove siesta mens båten tøffet til land med dagens fangst.

Innsendt av: Stein-Ove Grønsund

Heder til
Sneglefarsert helstekt Entrecote med maderiasaus innsendt av Cecilie Jansson.
Gode bidrag fra
Kristin A. Lorenzen med Salig Curryfisk a la Kristin.
Jan Bremseth med Semifreddo
Aina Flyens braiserte landkyllinglår med glaserte småløk og eplesaus
Anita Iren Oppdel med tre oppskrifter: Gratinerte leverruletter, Seafood Bombay og Konfektkake
Knut Kirkemos Knuts svineri
Oliver Orskaugs, Scampi med creolsk BBQ-shrimp saus
Erling Mork Mme Cotats Gateau d''Abricots
Carina M. Håkonsen, Svine- og paprikasuppe med rømme
Therese Nordli med Carbonnades Flamendes
Dennis Jørstads, Siamesiske Koteletter
Rolf D''s Bacalao sendt inn av Ole Johan Eilertsen
Tore Torsets Black Honey
Mr Winterbottoms Kylling med Gåseleverpostei, sendt inn av Kai T. Thorkildsen
Evy Andersens Safranpærer
Ida C. J. Bergs Steinsoppcarpaccio med grillet sjøkreps og hjerteskjellsalat.
Tekst: Aase E. Jacobsen.
30.05.99

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl