Årsmøte i DNVF

Den 14. oktober arrangerte Den Norske Vinkelnerforening sitt årsmøte. Dessverre med en svært begrenset andel medlemmer i salen i forhold til foreningens størrelse som pr dato teller 184 hoder.
21 Oktober 2000 - 22:50

Årsmøtet i år ble forskjøvet to uker i forhold til tradisjonen som sier første helg i oktober. Men det er ikke hele forklaringen på at oppslutningen er såpass liten. Smakingen fredag kveld måtte sågar avlyses.

Formannen Knut Aanonsen gikk gjennom siste periodes aktiviteter som innebærer mange konkurranser. Blant annet gjennomføringen av det første NM i regi av foreningen sist januar i Stavanger, samt deltakelse i Nordisk mesterskap for sommelierer på Island. Her deltok Jens Beisland i tillegg til Toralf Bølgen som jo er regjerende norgesmester. I Trophée Ruinart, det offisielle europamesterskapet, representerte Lasse Solum-Jønsson Norge. I oktober gikk altså sommelier-VM i Canada hvor Toralf Bølgen deltok.

Styret i foreningen sender dessuten en representant til ASIs (Association de la Sommelerie Internationale) møter, sist vår var det generalforsamlingen som gikk i Montreux. ASI har opprettet en egen internettside www.asi.com hvor vinkelnere kan finne relevant stoff forhåpentligvis også på engelsk.

Videre gjennomførte foreningen en vellykket studietur til Toscana for 16 medlemmer i mai. Turen til Rheingau ble avlyst på grunn av manglende interesse.

Foreningen sliter med økonomien først og fremst på grunn av manglende innbetaling av kontingenter fra medlemmene. Når det sendes ut purringer, bes medlemmene om å betale de så raskt som mulig.

Foreningens styre ser slik ut for neste periode: Knut Aanonsen (formann), Torleif Høyvik (kasserer), Turid Olsen (styremedlem), Remi Madsen (styremedlem), Henriette Batt (styremedlem), Mai Tjemsland (styremedlem) er ny og erstatter Cathinka Dege som trekker seg. Foreningen takker for flott innsats i de to årene Dege satt i styret. Foreningens sekretær er fortsatt Aase E. Jacobsen, Apéritif.

Neste periodes aktiviteter er delvis på skissestadiet. NM 2001 går i Stavanger den 19. januar. Samtidig med messen Buffet 2001 som samler mange bransjefolk. Den nybakte norgesmester representerer landet i Nordisk i København 26. februar. Foreningen håper at så mange som mulig vil legge turen til kongens by siden vi trenger en aktiv heia-gjeng som kan konkurrere med svenskene.

Årsmøtet bifalt styrets forslag til studieturer neste år, Bordeaux og Andalucia (sherry). Den beste tiden for slike reiser er i følge medlemmene perioden mars-mai. Ønskene for år 2002 ble Scotland og Torino/Piemonte i anledning Slow Foods Salone del Gusto.

Styret inviterte medlemmene til å danne en nettredaksjon som skal sørge for aktivitet på foreningens nettider. Interessen fra de oppmøtte var laber, trolig fordi mange har skriveangst. Men Turid Olsen er kontaktperson i styret for de som måtte ønske å levere relevant stoff til sidene. Det kan være enten egenprodusert eller sitater du henter fra andre kilder, enten på nettet eller trykte medier. Bidrag sendes foreløpig til: aase.jacobsen@aperitif.no.

Smakegruppene som ble forsøkt etablert i Olso strandet etter to forsøk. Mens gruppene fungerer etter intensjonen i Stavanger. Årsmøtet samtykket i å blåse liv i ideen nok en gang og følgende datoer er fastsatt: 5. februar, 2. april, 3. september, 5. november. Hver gang kl. 19.00 på Restaurant Terra i Stortingsgaten. Separat invitasjon følger.

Årsmøtet ble avsluttet på Restaurant Terra med en svært velsmakende sjuretters middag og med til sammen 13 viner hvorav noen ble servert blindt som tradisjonen er:

Bollinger Special Cuvée

Kamskjell Carpaccio Mozzarellaputer -Riesling Reserve 1997 Weinbach -Torrisella 1998 Ricasoli -Tokay Pinot Gris 1998 Lucien Albrecht -Sauvignon Blanc 1999 Villa Maria

Grillet breiflabb med sopprisotto -Corton Charlemagne Grand Cru 1997 Juillot -Puligny Montrachet 1996 Domaine Leflaive -Langhe Rosso 1997 Vajra

Blodappelsinsorbet

Fasanbryst med fyldig kremsaus -Domaine d’Andezon 1998 Magnum -Ch. Langoa Barton 1989 -Volnay Hospices de Beaune Cuvée Blondeau 1998 Marc Colin

Innbakt chevre med rosinkompott -Passito Bianco Viviani

Terras Surprise -Niepoort Vintage 1997

Til kaffen. -Cuvée Anna VS

Neste årsmøte er planlagt til 5. – 6. oktober 2001.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai