At denne vinen vil holde lenge, får du her bevis på

Denne vinen er nærmest en doldis i vinverdenen, vel respektert, men i dag noe anonym, nesten glemt. Det er det ingen grunn til, for lagringspotensialet er uomtvistelig. Og prisen er faktisk veldig gunstig i Norge.
01 Oktober 2016 - 16:06

Siste årgang ut av Lungarotti Rubesco Riserva Vigna Monticchio 2009 er det god gammel klasse over. Og jeg vet hva jeg snakker om siden jeg har fulgt den i tykt og tynt siden første årgang jeg smakte som var fra 1971. Den kommer fra en spesiell vinmark som siden 1990 har hatt sitt eget DOCG, nemlig Torgiano Rosso Riserva. Som den første DOCG i Umbria-fylket. I 1992 fikk den følge av Montefalco Sagrantino – en annen doldis – som vi i denne omgang lar ligge.

Holder minst 10 - kanskje 37 år?

2009-utgaven ligner egentlig ikke på de første 80-talls versjonene, og det skyldes flere forhold, først og fremst klimatiske. I dag oppnås en rikere stil, også med høyere alkoholnivåer, men den lett eksotiske lett animalske karakteren som kjennetegner akkurat denne vinen, har også 2009-eren. Og at den vil holde lenge, er det ingen tvil om. Ganske sikkert langt utover 10 år hvis historiske utgaver av denne vinen skal være målestokk.

Slik smakte forresten en 10 år gammel Monticchio i 2000

Jeg fant fram en fra 1979 for en recap og den er et prakteksemplar fra denne vinmarken. Overraskende ungdommelig innslaget av tertiæraromaer til tross. Leskende med frisk syre og finkalibrerte tanniner. Etter en time i glasset begynner den å slite litt, men det er jo ikke så uvanlig for en 37 år gammel vin.

Nå bare sangiovese

Den store forskjellen fra 1970-80-tallet og nå er ved siden av høyere modning og dermed alkohol også at vinmarken er omplantet. Denne prosessen startet på slutten av 1990-tallet og holder fortsatt på. Derfor er gjennomsnittsalderen i dag 20 år, mens den på åttitallet var 30 år. Beplantingstettheten i dag er imidlertid høyere og med lavere utbytte per plante, hvilket på sikt vil gi enda mer struktur til denne vinen som ifølge Wine-searcher.com er gunstig priset i Norge.

Mens Monticchio fram til og med forrige årgang har vært en miks av sangiovese følge av canaiolo, er den nå en ren sangiovese.

Bak Lungarotti står i dag tre kvinner: Maria Grazia Marchetti Lungarotti med døtrene Chiara Lungarotti og Teresa Severini.

Fortsatt er det kvinner som styrer hos Lungarotti

Den finnes også i en hverdagsutgave Lungarotti Rubesco 2012, som også i siste versjon ut, er lett å kjenne igjen med sitt kirsebær og lett rustikke jordsmonnspreg. En god matvin til gryter eller lammeretter.

Den har en hvit parallell, Torre di Giano 2015, som er et ordspill på byen Torgianos navn, hvor Lungarotti har satt et veldig sterkt preg på. Den er en miks av trebbiano og grechetto og som sine røde brødre topp på matbordet, men nå mer for måltidets grønne retter eller pasta med sjømat.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.