Kake
Bak disse sprø lekre kjeksene

Kjeks blir knapt bedre enn denne laget av butterdeig med karamellisert sukker på. Oppskriften på Palmier er veldig enkel.
09 Oktober 2013 - 21:50

Også når det gjelder kjeksen palmier strides mange om opprinnelsen, men det sies at det var franskmennene som var først ute. Disse kjeksene kalles også elefantører, briller, franske hjerter eller palmeblader (derav navnet palmier). I Tyskland og England kjenner mange dem som Schweinenoren eller Pig Ears, men da har kjeksene gjerne en sjokoladetopping.

Kjøpedeig er raskest

Den skal som mange andre kjeks stekes godt slik at den blir brun og gyllen. Den er laget av butterdeig og vil du «jukse» litt, velger du frossen butterdeig fra dagligvarehandelen. Vips har du nystekte småkjeks på 5-10 minutter.

Vil du derimot lage butterdeigen selv, anbefaler jeg at du tar deg god tid. Har du engang laget deigen, kan denne også med hell fryses og tas ut etter behov.

Pass på væskebalansen

Butterdeig er kanskje noe mange ikke tør å prøve seg på fordi det høres så vanskelig ut med den gjentatte brettingen og kjevlingen. Men jeg kan forsikre deg om at det ikke er vanskelig. Hvordan man lager butterdeigen er det også mange meninger om. Jeg har fulgt rådene fra boken til Pascal hvor man kjører alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin med en eltekrok.

Prøv denne oppskriften med butterdeig

Erfaringen min med oppskrifter på butterdeig er at det kanskje beregnes litt lite væske, og igjen må man bruke litt sunn fornuft. Om du merker at deigen ikke henger sammen, må du alltid tenke på konsistensen du ønsker å oppnå. Ha i nok væske slik at deigen blir smidig, men ikke for våt.

Kjevling og bretting må til

For å forstå hvorfor vi skal gjennom en slik tidkrevende prosess som butterdeig er, må vi skjønne hvilken konsistens vi er ute etter.

På engelsk heter denne typen bakst «puff pastry» og det er faktisk et mye mer dekkende ord, synes jeg, for det er jo akkurat det som skjer med butterdeig. Den «puffes» opp til mange ganger opprinnelig størrelse. Dessuten har du null kontroll utenfor ovnsvinduet. Du kan bare sitte å enten gremme deg av egen prestasjon eller å fryde deg over hvor vanvittig flink du har vært.

729 lag

Mellom alle disse lagene av luftig bakst skal det ligge smør. Til sammen skal det være 729 lag i en butterdeig. Det er også grunnen til at deigen må brettes og kjevles mye.

En Palmier veier ca. 50 gram, så om du vil lage 10 stykker, bruker du 500 gram av deigen. Personlig mener jeg at disse er supergode og helt klart verdt 1 kg deig som i denne oppskriften.

TIPS:  Butterdeig smaker godt som pai, terte eller bare surret rundt pølser. Ha butterdeig i fryseren og du har alltid mulighet til å lage noe godt. Enten det er salt eller søtt.  Se flere kokketips

Palmier

Fremgangsmåte

Denne oppskriften gir ca 20 stk a 50 gram.

Ha salt, mel, smør og vann i kjøkkenmaskinen med eltekrok.

Sjekk at konsistensen er bra. Føles deigen for tørr, har du i litt mer væske.

Sett deigen i kjøleskapet i 1 time. Husk å dekke med plastfolie slik at den ikke tørker.

Kjevle- og bretteprosessen:
Kjevle ut deigen til en rute. Legg smør inni ruten i form av et kvadrat.

Når du nå ser på deigen, skal du se 4 «lapper» eller trekanter av deig som det ikke ligger smør på.

Disse skal brettes over smøret. Snu det hele slik at skjøten ligger ned mot benken og kjevle leiven én vei slik at du får et rektangel.

Rektangelet ligger nå avlangt med de korte sidene opp.

Vri dette 90 grader slik at de korte sidene ligger mot siden. Brett leiven i 3 og snu leiven igjen med skjøten ned.

Gjenta denne prosessen 3 ganger. Du har da fullført følgende regnestykke: 3x3x3x3x3x3=729 som gir antall lag i en perfekt butterdeig.

Slik lager du Palmier:
Nå kan du dele opp deigen i deler.

En Palmier veier ca. 50 gram, så om du vil lage 10 stykker, bruker du 500 gram av deigen. Kjevle deigen til en leiv som er 30×70 cm.

Strø sukker på og brett leiven inn mot midten 4 ganger. Til sammen er det brettet 8 ganger. Kutt kjeksene i 1 cm tykke skiver og legg dem på bakepapir. Stek ved 180 grader i ca 20-25 minutter.

TIPS: Butterdeig smaker godt som pai, terte eller bare surret rundt pølser. Ha butterdeig i fryseren og du har alltid mulighet til å lage noe godt. Enten det er salt eller søtt.

Sendt inn av Anne Brith Davidsen

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.