Kake
Bak luftige vannbakkels med smak av bringebær

Disse kakene som heter profiteroles på fransk, er noen skikkelig deilige munnfuller. Følg oppskriften, så blir resultatet perfekt.
24 April 2014 - 14:10

Opprinnelsen til den luftige baksten vannbakkels er fransk som så mye annet søtt. Den skal stamme helt tilbake til 1500-tallet. I Frankrike kalles de profiteroles når de fylles med vaniljekrem eller vispet krem og drysses med melis eller dekkes med sjokoladefondant.

Rund eller avlang

Og når de er avlange kalles de eclairs.

Her får du hele historien om disse kakene

Men mange forbinder selve bakingen av vannbakkels med vanskeligheter. Det største problemet ligger gjerne å gi røren den rette konsistensen. Etter dette er det ofte steketiden og måten dette gjøres på noe som sørger for at ting går galt.

Timing er viktig

Vannet skal kokes opp og smøret skal i. Noen mener at man må bruke usaltet smør, men dette er omdiskutert blant konditorer. Når smøret er smeltet, skal du ha i melet og dette skal bli tykt. Om du tar kjelen av varmen for tidlig, har ikke melet gjort jobben sin godt nok, og du vil få en røre som er flytende. Sørg derfor for at melet gjør røren tykk og god. Konsistensen blir nesten som en deig etterhvert.

Her er våre oppskrifter på vannbakkels

Stekingen er også viktig. Om du åpner ovnsdøren underveis, faller dine profiteroles sammen og de er ødelagte. Steker du dem for lite, og de kun er gyllengule, faller de også sammen på grunn av at de er fuktige inni. Stek dem derfor til de er fine og gyllenbrune.

TIPS: Fyll bare de du skal spise. De andre kan fryses ned og tas opp etter behov.

Profiteroles med bringebærmousse

Fremgangsmåte

Profiteroles:
Kok opp vann. Legg terninger av smør i vannet og la dette smelte med lokk på.

Ha i siktet mel i kjelen og rør godt.

La det hele hvile noen minutter. Ha så deigen i en kjøkkenmaskin med grind eller mikser og ha ett og ett egg i deigen. Det kan se ut som om deigen skiller seg med en gang du har egget i, men frykt ikke, det er bare å fortsette for etter hvert blir den fin igjen. Etter tre egg skal du følge nøye med!

Det siste egget kan du vispe sammen og helle forsiktig halvparten i røren og så ser du om konsistensen er rett. Hvis den er tykk og slipper slikkepotten uten å miste formen, er den ferdig.

Ha deigen i sprøytepose med rund tyll og sprøyt ut topper på bakepapir.

Ett brett gir plass til 20 stk.

Stek dine profiteroles ved 180 grader i 35-40 minutter.

Bringebærmousse:
Kjør bringebærene sammen med sukkeret i en hurtigmikser. Gni blandingen gjennom en sikt slik at frøene blir fjernet.

Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann.

Varm opp ⅓ av bringebærpureen i en liten kasserolle.

Klem vannet godt ut av gelatinplatene og rør dem inn i den varme bringebærpureen til de oppløses. Trekk kasserollen vekk fra varmen og rør inn resten av den kalde bringebærpureen.

Hell alt over i en bolle. Vend inn myk pisket krem og ha moussen i en sprøytepose med liten rund tipp.

Flytende fondant:
Ha alt i en kjele og kok dette opp til 114 grader.

Ta av kjelen og hell det hele i en kjøkkenmaskin. La massen avkjøles til 60 grader. Miks så alt sammen til det blir en tykk hvit masse. Glasuren er nå ferdig. For å bruke glasuren ta en del i en skål og varm den litt opp i en mikrobølgeovn eller over vannbad.

Servere:
Når moussen er fylt i en sprøytepose, stikkes tyllen inn på undersiden av en profiterole. Sprøyt mousse inn i alle profiterolene.

Varm opp litt flytende fondant og ha i noen dråper konditorfarge. Dypp toppen ned i glasuren og legg den på rist.

Pynt med glasur, blomster eller annen pynt.

Tips:
Fyll bare de du skal spise. De andre kan fryses ned og tas opp etter behov.

Sendt inn av Anne Brith Davidsen (tekst og foto)

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Volum: 0.75 l Pris: 129.90 kr Bestillingsutvalget
    82 POENG

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.