Bedre hygiene med smilefjes

Smilefjes for serveringssteder bedrer hygienen i deler av næringen.

Dette kommer frem i pilotprosjektet som nå blir gjennomført i trøndelagsfylkene og i Møre og Romsdal.
 
Ni av ti restauranter som deltar i forsøket har fått smileansikt med stort eller lite smil.
 
- Begge deler ser vi på som gode resultater. Ikke noe taler mot å gjøre ordningen til en permanent, landsomfattende ordning, sier prosjektleder Bente Elisabeth Lind.
 
Utvides?
Samtidig er det mulig at andre typer virksomheter, som storkiosker, blir med i ordningen om den blir landsomfattende
 
I Danmark er smilefjesene allerede godt etablert. Der er også 7-Eleven-kiosker med. Men bare en av 43 har så langt fått smilefjes med stort smil.
 
Økning
Smilefjesordningen gjør det lett for kundene å finne ut hvordan det står til med hygienen i virksomheten. Mattilsynets karaktersetting skal nemlig henges opp på et godt synlig sted i virksomheten.
 
Første gang Mattilsynet sjekket de snaut 400 restaurantene som deltar i pilotprosjektet, var det 32 prosent som fikk beste karakter, smilefjes med stort smil.
 
- Foreløpige resultater fra andre runde med besøk, som ennå ikke er ferdig, viser at 54 prosent av dem nå har fått et slikt stort smil, sier Lind til ANB.
 
Samtidig har andelen smilefjes med strek, som altså indikerer at hygienen ikke er god nok, gått ned fra 20 til 9 prosent.

Forsiden akkurat nå

Til toppen