BiB øker i Frankrike

Selge sand i Sahara eller boksvin i Frankrike? Det siste er nok det enkleste viser det seg.

For BiB er på fremmarsj i Frankrike. På tross av at dette er et tradisjonelt og konservativt marked vil markedsandelene for vin på boks øke. Det mener eksperter som var samlet på et seminar i Montpellier nylig.

På verdensbasis, og spesielt her i norden, har trelitersbokser med vin vært det raskest voksende volumet i markedet.

Men slik har det ikke vært i Frankrike. Der skal nemlig folk ha vinen sin i den mer sosialt akseptable flasken. Nå er imidlertid franskmennene på glid.
 
En vrac
Samtidig skal vi huske på at boksen må kjempe med den personlige dunken man bruker i Frankrike. Der kan man kjøpe vin en vrac, man tropper altså opp hos en forhandler eller på en eiendom og fyller opp dunken sin.

Produsentene har også i stor grad skydd BiB som pesten.

Noen mener det har vært et spørsmål mellom pest og kolera. Treliter eller dunk.

Fordeler
Uansett er franskmennene nå på vei til å akseptere BiB. De har funnet fordelene med at vinen kommer i et hendig format. Samtidig ser det også ut som om at produsentene ikke lenger vil ri prinsippene så hardt. Årsaken er at de ikke kan la være å ta markedsandeler i et segment som er i vekst.

Treliteren har altså kommet for å bli.

I 2006 var det 12, 5 prosent franskmenn som "innrømmet" å ha kjøpt vin på boks. Det er to prosentpoeng flere enn året før.

I en undersøkelse sier 68 prosent av de spurte franskmennene at de kan tenke seg å servere gjester vin fra boks.

Ni prosent
BiB har nå ni prosent av markedet i Frankrike om vi måler i verdi, skriver foodproductiondaily.com.

Det er et høyt tall til Frankrike å være. Men lite sett i forhold til andre land. I Norge er tallet 42 prosent, i Sverige 33 prosent, i Finland 25 og i Danmark 15 prosent.

Disse tallene har kommet frem ved å sammenlikne tall fra flere forskjellige firmaer som driver med markedsanalyse.

 

Forsiden akkurat nå

Til toppen