Billige eller dyre bobler?

Det beste innen bobler som er den foretrukne salutten til det nye året, heter uomtvistelig champagne. Men ikke alltid tillater budsjettet oppimot tre hundrelapper for en flaske. Vi gir deg imidlertid forslag tilpasset din økonomi enten den er anstrengt el
27 Desember 2001 - 09:31

Mange synes kanskje at champagne er for eksklusivt til å skåle det nye året velkommen. Til en viss grad kan vi være enige i det, helt avhengig av hvordan og under hvilke forhold skålingen foregår. Er det ute i flere kuldegrader i kruttrøyken av fyrverkeri i bedugget selskap, gjør hva som helst med bobler nytten.

Under slike omstendigheter vil vi anbefale en enkel men helt grei musserende som Söhnlein Brilliant Medium Dry 2010 (910). En touch av sødme gjør at den sklir lett ned helt uten problemer. Den lave prisen tilsier at den ikke er laget på den såkalte champagnemetoden (for øvrig et ulovlig begrep siden det kun kan benyttes om champagne). I stedet for at boblene er et resultat av annengangsgjæring i flasken, foregår prosessen i store tanker (cuve close). En svært vanlig metode for musserende vin i de rimeligere klasser.

Vil du derimot ha et noe tørrere produkt men som fortsatt er i det nedre prissjikt, er franske Charmeroy Brut (11870) er svært godt valg. Frisk og lett men med en viss karakter.

Også denne er laget i tank, men hvis du ønsker en musserende som også er laget på den ekte måten, foreslår vi en annen burgunder, nemlig Caves Hautes Côtes Crémant de Bourgogne Brut 2007 (7314) fra Les Caves des Hautes Côtes som er et veldrevet kooperativ med mange gode viner på samvittigheten og som dessuten er det største anlegget i den sentrale delen av Burgund. Det er en vellaget musserende vin som har modnet hele tre år på gjærrestene. Den er ikke veldig kompleks men gir en tydelig "champagnefølelse" rent aromamessig, litt mineraler og modent fruktpreg. Fin, frisk smak, god mousse og balansert ettersmak. Et rimelig og godt alternativ til champagne som også kan følge forretter.

Burgund ligger noe lenger sør enn Champagne hvor kongen av bobler kommer fra. Mens det i burgunderen er brukt 40 prosent chardonnay og 60 prosent pinot noir, er de fleste champagner en blanding av tre druer, de to nevnte med tillegg av pinot meunier. De store champagnehusene insisterer på at alle tre druer med sine forskjellige egenskaper er nødvendige for å skape den klassiske champagne. Dette er det imidlertid delte meninger om. Det som derimot er helt sikkert er at champagne i alle sine avskygninger (brut classique, blanc de blancs, blanc de noirs, rosé) er uhyre fleksible og stort sett også raffinerte viner, som fortjener et bedre endelikt enn å skvulpes under nevnte nyttårsforhold.

Derfor bør årets utvalgte champagne som er å få i samtlige polutsalg, Bollinger Spécial Cuvée, brut (879), serveres innendørs gjerne som innledning til nyttårsfestens måltid. Men ikke bare som aperitiff for denne meget elegante, klassiske og komplekse champagnen til brut classique å være, er et virkelig godt valg også som følge til mat. Ikke rart at James Bond fra og med Roger Moore valgte den som sitt varemerke! Og skulle det være noe igjen ved midnatt, er den perfekt å ta fram igjen for å ønske dine kjære et godt nytt år. Men altså ikke ute i snøføyka!

Godt nytt år!

Bestill vinen med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen. Söhnlein Brilliant Medium Dry 2010 (910), Caves Hautes Côtes Crémant de Bourgogne Brut 2007 (7314) eller Bollinger Spécial Cuvée, brut (879). Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».