Bobler opp i røyk?

Master blender hos champagnehuset Ruinart Jean-François Barot ville neppe finne på å banne i kjerka, men slik kan det nok oppfattes når han foreslår havanasigarer til sin mest komplekse champagnecuvée, Dom Ruinart.
16 Desember 2002 - 16:27

For Jean-François Barot er matchen himmelsk god: - Når det beste fra to leire møtes, kan ekteskapet bli guddommelig, og det var det jeg opplevde da jeg begynte å lete frem til den optimale kombinasjonen av vår mest komplekse champagne, Dom Ruinart Rosé 1988, og det beste innen sigar som etter min mening er de cubanske.

- Begge deler er født av et genuint terroir og av en unik fremstillingsprosess, sier Barot og har selvsagt parallellen mellom sigarbladenes lange fermenteringstid og den flerårige modningstiden champagnen får på bunnfallet og deretter i flaske, i tankene. Bladene til en god sigar har gjerne modnet i halvannet år før de er klare til bruk.

Grand cru tvers gjennom
En årgangschampagne får minst fem års hvile før omkorking. I løpet av den perioden utveksles det aromaer mellom vinen og de døde gjærcellene etter den andre gjæringen som jo foregår i flasken. En champagne av Dom Ruinarts kaliber får imidlertid enda lengre modningstid. Rosé i 1988-årgang har tilbrakt i alt 12 år på bunnfallet.

Resultatet er en enormt kompleks champagne med duft av modne røde bær, jordsmonn, mineraler, kaffe og trøffel samt en touch av animalskhet i retning lær. I smaken møter vi de samme aromaene, kombinert med svært elegant mousse og nydelig syrefriskhet samt en meget lang ettersmak hvor det delikate bær- og mokkapreget kommer igjen.

Middels styrke
Som seg hør og bør er dette en ren grand cru champagne, det vil si at druene kommer fra vinmarker i de 17 landsbyene med slik status. 85 prosent av blandingen er chardonnay, og da betyr det regionene Côte des Blancs med to tredeler og Montagne de Reims med en tredel, hvor førstnevnte karakteriseres av eleganse og sistnevnte av kraft. Fargen får champagnen fra rødvin av pinot noir fra Montagne de Reims. En usedvanlig kraftig champagne uten at finessen går tapt, som kan nytes gjennom hele måltidet fra forretten via hovedretten samt desserten og altså også til sigaren!

Barots søken etter en optimal partner for Dom Ruinart Rosé 1988 endte opp med fire ulike havanasere. Førstevalget faller på to størrelser av Vegas Robaina. Don Alejandro er en dobbel corona, altså den største størrelsen, men likevel ikke blant de kraftigste. Vegas Robaina betyr middels styrke og Don Alejandro krever god tid men er likevel overkommelig på grunn av sin eleganse og møter champagnen gjennom det felles aromabildet som betyr kaffe/mokka, nøtter og sjokolade. Den noe mindre Vegas Robaina Clasico av typen lonsdale er en tanke mer rustikk men følger godt opp om anslaget fra champagnen.

En annen stor sigar i alle henseender er Hoyo de Monterrey, også den en dobbel corona, og manges klare favoritt. Også den er mild og behagelig, i alle fall i starten, og det er viktigst for det er ikke mange som holder ut helt til slutt, som for denne sigaren betyr 2 ½ - 3 timer. Aromabildet er mer i retning lær, nøtter og krydder.

Gammel historie
Den fjerde sigaren Barot finner verdig til å følge Dom Ruinart Rosé 1988 er en som er svært populær i Frankrike, El Rey Del Mundo Choix Supreme. I motsetning til de øvrige er denne robustoen vesentlig kortere men med omtrent samme tykkelse. Den har mer jord og trearomaer enn de andre men er langt fra rustikk, for den byr også på kaffe, sjokolade og hint av appelsinskall. På grunn av størrelsen er nok dette det mest fornuftige valget.

Ruinart er som drueblandingen i Dom Ruinart antyder, et chardonnaydominert hus. Selvsagt lages også Dom Ruinart som blanc de blancs. For øyeblikket er det 1993 som er til salgs. Ikke den største årgangen, men med den fordelen at den er topp å drikke nå. Duften byr på alt vi ønsker oss av en blanc de blancs: Mineraler som kalk, østers samt kaffe og toast. Smaken er rik og deilig forfrisknede, delikate bobler, tydelig sitruspreg som holder seg helt ut mot slutten. En flott champagne som er nydelig til retter med hummer eller hvit fisk med hummersaus. Men også retter med foie gras.

Til tross for at Ruinart er det aller eldste champagnehuset, er Dom Ruinart-konseptet ikke av veldig gammel årgang. Første utgave kom i 1959 i anledning 230-års jubileet, og er oppkalt etter den geistlige onkelen til grunnleggeren av Ruinart. Dom Thierry Ruinart var imidlertid ikke bare munk, han var en av datidens fremste filosofer. Men hvorvidt han drakk champagne skal være uvisst, i alle fall døde han før Ruinart begynte å lage champagne.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske