Bondelagsstipend til Jørn Lie

Det var en svært glad Oslokokk som torsdag kunne motta Bondelagets kokkestipend for 2010.
08 Januar 2010 - 17:10

Det er sjette gang Norges Bondelag deler ut sitt kokkestipend, og i år var det en vaskeekte Oslogutt som kunne motta stipendet på kr 50.000,-.

Jørn Lie, restauratør og eier av Gamle Raadhus restaurant i Oslo, er nemlig noe så sjeldent som fjerde generasjon Osloborger, og han fører seg inn i en rekke av profilerte kokker som tidligere har mottatt stipendet.

Tidligere vinnere har vært Ingvild S. Bøge, Harald Berger, Charlotte O. Mohn, Hanne Frosta, Mikael Forselius og fjorårets vinner Inge Johnsen.

Les om de første vinnerne her

Rørt vinner
Det var en glad Lie som kunne motta beviset på årets stipend under en lunsj ved hans egen restaurant, Gamle Raadhus, i går.

Lie har hatt sitt daglige virke ved restauranten siden 2000, og fra 2008 tok han over som eier av et av Oslos mest tradisjonsrike steder. Han har tidligere erfaring fra Spisestedet Feinschmecker, Fossheim Turisthotell og har åtte år bak seg på kokkelandslaget.

- Jeg har en kjærlighet til norske produkter og trives godt med å bruke norske råvarer, sier Lie til Apéritif.

- Vi er et team her ved Gamle Raadhus som sammen jobber for å fremme norske råvarer og mattradisjoner som er en viktig del av vår profil, fortsetter Lie.

NRF frem fra glemselen
Jørn Lie vil bruke stipendet på å sette fokus på Norsk Rødt Fe som kjøttråvare, og bidra til å løfte statusen for denne råvaren.

- I vår kulturarv er maten en viktig del. Våre mattradisjoner er påvirket av vår historie, vårt klima og naturgitte produksjonsmetoder og er med på å gjøre oss norske, understreker Lie selv og vil bidra til å gi både Oslo og turistene en norsk matopplevelse.

- Det finnes mye Norsk Rødt Fe som kan måle seg med kvaliteten man finner på mer kjente kjøttraser, men vi har et stykke igjen når det gjelder utvelgelse og behandling av disse råvarene.

Enstemmig jury
Bondelagsleder Nils T. Bjørke har selv ledet juryen som også har hatt representanter for kokkene selv, Rica-kjeden og Coop, Norge.

- Det er flott at en Oslobasert, kjent kokk viser en ekte interesse for lokal mat og mattradisjoner, sa leder i Norges Bondelag, Nils T. Bjørke, under utdelingen av stipendet.

- Juryen var ikke i tvil om hvem som fortjente årets pris og valget av Jørn Lie var enstemmig, fortsatt Bjørke.

Målet med Bondelagets kokkestipend er å synliggjøre de unike råvarene norske bønder produserer, skape bedre kontakt mellom kokk og bonde og stimulere til økt bruk av nye og tradisjonelle råvarer. Stipendet skal brukes i nært samarbeid med bonden - for å forsterke og utvikle den norske matkulturen blant annet gjennom ny bruk av norske råvarer.

Foto: Mats Olson (Bondelaget)

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.