Oppskrifter
Med en slik suppe på middagsbordet blir du ikke lurt, trolig heller bønnhørt
Foto: (bhofack2)

Med en slik suppe på middagsbordet blir du ikke lurt, trolig heller bønnhørt

En mettende bønnesuppe fra Toscana er deilig enten du nyter den hjemme eller på hytta. Og den er like god om du velger vann, øl eller vin til. Kombinasjonen kan likevel bli vanskeligere enn du aner. Les videre og få et innblikk i hva som matcher best.
Aase E. Jacobsen
01 April 2019 - 10:00

Bønner er velegnet føde uansett hvordan og hvor du vil spise den. Og da snakker vi selvsagt om tørkete bønner som er lett å transportere, billig og mettende. Ukens mettende suppe er inspirert av det eminente og genuint toscanske kjøkkenet på Castello Banfi i det sørlige Toscana.

Bønner er en viktig ingrediens suppene som serveres i den toscanske vinteren som selvsagt er langt mer human enn den hjemlige. Målet er uansett utetemperatur at de skal mette og varme. Og bønner er skikkelig effektivt vomfyll. Sunt og næringsrikt er det også.

Spe på med det du har

Praktisk er slik spise siden den kan lages i store porsjoner og spises neste dag. Når den er nylaget, er den god som den er. Neste dag kan du servere gode smaksrike pølser, kokt svinekjøtt, stekt lettsaltet flesk til eller bare rett og slett en håndfull nyrevet parmesan drysset over.

Du kan også tilsette rester av kokt torsk eller klippfisk. I det hele tatt, variasjonsmulighetene er uendelige. Dessuten er dette mat som i stor grad lager seg selv. Suppen kan du bare la stå på komfyren og godgjøre seg. Bli den for tykk, er det bare å spe med litt vann.

På neste side finner du oppskriften

Slik suppe er takknemlig for alt som serveres ved siden av, også av drikke. Godt vann, øl eller vin.

Raushet og saftighet

Siden suppen stammer fra et av Toscanas mest fremgangsrike vinhus, er det naturlig å prøve viner derfra til. Banfi Rosso di Montalcino byr på kirsebæraromaene som er så typisk for viner av druen sangiovese - eller brunello som den heter i Montalcino. Vinen er saftig og behagelig, noe tanniner i slutten som kan skurre litt mot suppen hvis du har valgt en helvegetarisk vri, men så lenge du er raus med oljen eller serverer kjøtt ved siden av, er den helt topp.

Andre røde toscanere som gjør jobben godt er rimelige Terramia Rosso Toscano eller enda kulere, mer moderne (i betydningen naturligere) The Juice Asylum Il Terzo Grado

Saftighet er altså stikkordet til passende viner. Mens vi er i det rause hjørnet, er det fristende å prøve en rød burgunder. Her er druen pinot noir som gir viner med fint preg av røde bær, gode syrer og snille tanniner. Faiveleys vanlige Faiveley Bourgogne Pinot Noir er en god representant for de enklere men vellagete burgunderne. Den er saftig og frisk, lett vegetalsk og med fine tanniner mot slutten. En svært behagelig vin som oppfører seg ganske så korrekt til suppen.

Hvitvin eller øl

Den prøver imidlertid ikke å flørte. Det gjør derimot hvitvinen Fontaleoni Vernaccia di San Gimignano som er et veldig godt hvitt alternativ til en slik suppe. Men også det italienske ølet Borgo ReAle som finnes i liten og stor flaske er et flott følge til denne suppen når den fungerer som hovedrett.

Men også en kraftigere pilsnertype, som Håkon fra Macks Bryggeri eller Frydenlund. En artig kombinasjon byr dessuten dette ølet på, Aass Bock.

På neste side finner du oppskriften

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.