Bordeaux til spottpris

Denne vinen koster mindre på taxfreebutikken enn hva du må ut med alle andre steder i verden.
15 November 2007 - 13:52

Kroner 339 for en smak av et av de meste ettertraktete slottene i Bordeaux, er månedens funn i taxfreehyllene.

Ch. Palmer tilhører kremen i Margaux og deres Alter Ego er en moderne versjon av slottets store vin. Men ikke tro at det er en lettvint løsning basert på druer som ikke er gode nok til å bli med i toppcuvéen.

Forskjellig stil
2004-årgangen, som er å få kjøpt i både avgangs- og ankomsthallens taxfreebutikker, holder svært høyt nivå. Forskjellen mellom denne og den klassiske Palmer er at Alter Ego er drikkeklar allerede nå.

Stilen er annerledes til tross for at druemiksen er svært ulik. I begge er det like mye cabernet sauvignon og merlot, noe som ikke er så vanlig i denne delen av Bordeaux. Alter Ego mangler imidlertid det lille innslaget av petit verdot.

En firedel av prisen
Alter Ego koster dessuten mye mindre enn den store Palmer. Mens du må ut med 339 kroner på flyplassen, koster Ch. Palmer 1995 og 1986 henholdsvis 1249 og 1590 og nå også 2001-utgaven for kroner 1444,70 (spesialbestilling) på polet!

Vinene er ganske forskjellige, men Alter Ego 2004 byr helt klart på mest for pengene. Selv om Alter Ego oppstod første gang i 1998, og den dermed ikke har så lang historie å vise til, har den et fint lagringspotensial, minst seks-sju år.

Garantert suksess
Fargen er tett og dyp med klare kirsebærtoner. Duften byr på friske og søte røde og mørke bær, noe fat og litt sjokolade og krydder over tydelige jordsmonnstoner. En miks av klassisk Bordeaux og "ny verden". God fylde og stofflighet i kombinasjon med høy skår på sjarmskalaen, gjør den til en vin som vil gjøre suksess i nær sagt en hver sammenheng. Super til gode retter med saftig rødt kjøtt, også vilt. (91 p)

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.