Bra for Hansa Borg

Hansa Borg Bryggerier hadde kraftig omsetningsøkning fra 2007 til 2008 og det ble 71 millioner kroner på bunnlinjen.

Det hele endte med 15 prosent omsetningsøkning og hele 61 prosent bedre driftsresultat,. Det er historisk gode tall for bryggeriet. Likevel er toppsjef Lars A. Midtgaard bekymret for 2009.
 
Suksess med øl
- Vi er selvsagt svært fornøyde med fremgangen. Særlig økningen av markedsandeler, sier Midtgaard.
 
Han mener at satsing på regionale merkevarer fungerer etter intensjonen. Hansa Borg er det største norskeide bryggeriet som fokuserer på norsk øl. 2008-tallene tyder på at kundene verdsetter produktene.
 
Hansa Borg økte salget av øl med mer enn 3,5 millioner liter i 2008. Dette er mer enn hele veksten i markedet.
 
Bekymring
Ølmarked økte med 1,1 prosent i 2008, mens Hansa Borg økte 4,8 prosent.
 
Det negative er at de to første månedene av 2009 har vist et nedadgående marked der salget av både øl, brus og vann faller kraftig. Alle salgskanaler er rammet, men særlig hoteller, puber og restauranter lider.
 
-Finanskrisen må ta største delen av skylden, men økningen i produktavgiften for brus på nyttår har forsterket effekten. Alt tyder på at dette blir et svært krevende år, der mange faktorer gjør det vanskelig for oss og vår bransje, sier Lars A. Midtgaard.

Forsiden akkurat nå

Til toppen