Braisert breiflabb med safranrisotto

En hel breiflabbhale er en fest i seg selv, med lekker safranrisotto blir den perfekt
Foto: (iweta0077)

Ideen til denne retten kommer fra den Italienske klassikeren Osso Bucco som lages med kalveskank. Smakene passer også glimrende til breiflabb. Denne retten er kraftig både i smak og god god metthetsfølelse.
30 Juli 2022 - 00:00

Om du ikke er komfortabel med å steke en hel hale, kan du velge breiflabbkoteletter i stedet. Størrelsen på breiflabbhalen vil være veldig avgjørende for hvor lang tid det tar å lage retten. Breiflabbhalen skal være ferdig kokt men ikke overkokt slik at den blir tørr. Dette er en treningssak og man må bare prøve og feile litt, så det kan kanskje være lurt å velge koteletter av breiflabb første gang, som trening. For vi er sikre på at du kommer til å lage denne retten flere ganger.

Her finner du mange andre spennende oppskrifter på breiflabb

Braisert breiflabb med safranrisotto

Fremgangsmåte

Breiflabben:

1. Flå og reinskjær breiflabbhalen. Breiflabb har mange lag med skinn. De ytterste er lettest å dra av med hendene ved hjelp av en kniv. De innerste lagene må fjernes ved å skjære dem bort med kniven. Halen bør være tilnærmet lik helt hvit.
  2. Ha salt og pepper på breiflabbhalen og bruner den/de i en panne på sterk varme slik at de får en brun og fin utside. Ikke stek på svak varme, da blir fisken gjennomstekt før den blir brun.

Grønnsaksragu:

1. Kutt hvitløk i skiver og løken i små firkanter. Fres hvitløken i olivenoljen til den er gyllen og ha så i løken. Skru ned varmen litt slik at løken ikke får farge, men bare blir blank.
  2. Etter 3-4 minutter har du i sellerirot og gulrot som er kuttet i terninger à ½ x ½  cm. Fres i ytterligere 3-4 minutter.
  3. Hell deretter på hvitvin. Kok inn hvitvinen til 1/3.
  4. Hell over bokstomatene, laurbærblad og fiskekraften. Kok grønnsaksraguen til rotgrønnsakene er møre.

Innspurten:

1. Halen skal koke ferdig i grønnsaksraguen slik at de får smak av grønnsakene og setter smak til raguen.
  2. Når rotgrønnsakene er møre has breiflabben i kjelen og kokes på svak varme i 10-20 minutter under lokk.
  3. Finhakk persillen og riv sitronskall på et rivjern. Smak til grønnsaksraguen med salt, pepper og sitronsaft.
  4. Når du serverer legger du alt på et fat eller serverer fra gryten og strør sitronskall og hakket persille over.

Risottoen:

1. Varm opp fiskekraften med safran og hold den like under kokepunktet (en del av kraften vil fordampe så det kan hende du må spe på med litt vann underveis).
  2. Fres finhakket sjalottløk i olivenolje til den er myk, uten at den får farge.
  3. Ha i risen og vend risen godt inn i oljen. Rør alltid med en tresleiv og pass på at du får med deg all risen, også den som ligger i kantene.
  4. Hell på hvitvin og la denne koke helt inn under kontinuerlig røring.
  5. Når vinen er absorbert begynner du å spe med den varme fiskekraften, ca. 1 dl av gangen. Rør hele tiden og la risen absorbere all kraften før du har i mer.
  6. Når du har spedd ca. 5-6 dl av kraften, tar du en liten skje og smaker på risen. Når du synes risen er perfekt tar du den av varmen.
  7. Ha i parmesanosten og smak til med salt og pepper (du kan ha i en liten smørklatt også hvis du synes det er godt og føler gjestene dine kan overleve kaloriene).

Tips:
Grunnen til at du skal røre kontinuerlig er at all risen skal få like mye væske og at ikke noe skal brenne fast i bunn eller kanter. Kraften du sper med må være varm fordi kokingen av risen ikke skal stoppe opp hver gang du sper med en ny øse. Det er en liten trenings- og smakssak å smake til risottoen. Risen skal være "al dente", dvs en liten hard kjerne.

Tips:
Å lage risotto er i motsetning til hva en italiener vil si, veldig enkelt. Det eneste du trenger er gode råvarer, god planlegging og god tid. Det viktigste med en risotto er at den spises med en gang den er perfekt kokt, fordi den bare fortsetter å utvikle seg og å svelle og derfor blir overkokt og dvask etter en tid. I denne risottoen er det ikke garnityr, så den er lett å lage.

Tips:
Når du skal lage denne retten er det viktig at fisken og risottoen er ferdig på samme tid. Dette kan være litt vanskelig i begynnelsen, men etter hvert som du har laget risotto noen ganger blir det lettere å beregne når det er 10-15 minutter til den er ferdig. Å lage en risotto tar ca. 20-25 minutter, så hvis du tar tiden kan du regne ut når du bør legge i breiflabben.

Oppskriften er hentet fra boken: Fisk og Vin av Gastronomisk Institutt, Kagge Forlag

Sendt inn av Aperitif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl