Bransje
Sterkøl og boblevin øker mest på byen

Dette reflekteres også i hva folk drikker når de er hjemme.
Aase E. Jacobsen
08 April 2016 - 11:03

Serveringsbransjen står for 8,3 prosent av det registrerte forbruket av vin og brennevin i Norge og nesten en femdel av alt øl som drikkes. Det betyr at hvert sjuende glass drikkes på et utested.

Prosecco, cava og cremant

Og mengden vin og brennevin servert er i svak nedgang, ifølge Vin- og brennevinleverandørenes forenings (VBF) statistikk for 2015. 0,9 prosent for å være nøyaktig. Det er særlig vin som drar ned, med en nedgang på 1,2 prosent, mens brennevin øker med 0,6 prosent.

Men ikke all vin er i nedgang. Boblevin vokser stadig og primært prosecco og cava, mens champagne har nedgang ifølge VBF. På vinmonopolet har også cremant seilt opp som et rimelig alternativ til champagne. Innen brennevinskategorien er det tilsmakt rom og cognac som drar ned. Øvrige typer som vodka, tequila, calvados og whisky øker.

Sterkølvekst

Dette reflekteres også i ølmarkedet som for utelivet totalt sett hadde nullvekst i 2015. Men her er det store forskjeller mellom de ulike kategoriene. Mens kl D i utelivsegmentet gikk ned med 1 prosent, øker sterkøl i flaske kraftig.

I 2015 var veksten på hele 24 prosent når statistikk fra Vinmonopolet og Drikkeglede sammenholdes. Beregningsgrunnlaget fra sistnevnte inkluderer ikke alt av importert øl (ca 40 prosent), men gir likevel en pekepinn som sikkert enhver bransjeansatt kjenner seg igjen i: Øl med mer smak og gjerne alkoholstyrke etterspørres mer.

Fatøl som står for 16 prosent av totalt ølsalg i Norge, og altså bare gjelder for utelivet, hadde imidlertid en nedgang på 0,5 prosent. Men også bak dette tallet skjuler det seg forskjeller mellom kl D og sterkøl.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl