Bransjen kan redde Arendal sentrum

Restauranter og utesteder er en avgjørende brikke i spillet om fremtidens levende sentrum. Kortere skjenketid får så store økonomiske konsekvenser at næringen trues.
27 Oktober 2009 - 12:29

Restaurantforeningen søker nå om utvidet skjenketid til sommeren. Fremtiden og muligheten for et felles spleiselag, ikke minst den sosiale arenaen restaurantene og utestedene skaper er viktig for Knud Nilsen, som sammen med John Simonsen er en av de fem eierne og hovedinvestor i Pollen Bar på Tyholmen. De har dessuten bakgrunn fra Phileas Fogg, og driver nå Big Horn Steakhouse. Det skriver Arendals Tidende.

Færre og færre folk
- Det blir færre og færre folk i sentrum både på dag og på kveldstid. Vi trenger et unikt sentrum, med nisjeforetninger. Foreksempel en delikatessebutikk, ulike spesialforetninger, motebutikker, og en god slakter. Vi må investere, skape og også tenke byforskjønnelse for å skape et mer attraktivt sentrum, sier Nilsen som etterlyser realiseringen av planen om en "grønnere" Kanalplass og kanaler.

- Vi må alle kjempe kampen mot et tomt sentrum hvis det skal være noen fremtid for bykjernen, sier han.

Vinn eller forsvinn
Nilsen mener også at skjenkepolitikken henger tett sammen med vinn eller forsvinn for restauranter og utestedenes sin del i bykjernen. De nye skjenketidene trådte i kraft 1.september 2008, og skjenketiden ble satt til 02.00 hele året. Men tidligere hadde man en utvidet skjenketid om sommeren fra 01. mai - 01.september til klokken. 03.00. Det ble derfor ingen endringer før etter 1. mai 2009. "Alkoholpolitiske virkemidler er viktige og man ser rundt i landet positive effekter av reduserte skjenketider, står det i kommunens saksdokumenter.

I Trondheim og Hamar falt volden med 30 prosent og 50 prosent etter de innførte innstrammet skjenketid. Rådmannen anbefalte, og bystyret bestemte den gang at skjenketidene i Arendal kommune skulle evalueres høsten 2009, altså nå.

Illegale klubber
Generalsekretær i Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF) Ingunn Jordheim skriver i et brev til stortingskandidatene før valget i år at reduserte skjenketider kan flytte konsumet fra serveringsstedene til hjemmene og illegale klubber, hun bruker Fredrikstad og Sarpsborg som eksempel der det har oppstått ulovlige nattklubber etter at de reduserte skjenketidene. Byene er ikke unike, illegale klubber har også blitt funnet i Arendal.

80 konkurs
I første kvartal gikk hele 80 restauranter konkurs. Hun mener derfor at endringer i åpningstider kan få store konsekvenser for næringen.  Regjeringen har sendt et forslag om nasjonal skjenkestopp klokken 02.00 ut på høring. Men landets ledende klubber frykter at en nasjonal reduksjon i skjenketidene vil føre til en rasering av kulturlivet. Nilsen er av samme oppfatning som Jordheim.

- Tidligere stengetider betyr ikke mindre inntak av alkohol. Folk drikker mer hjemme først og etterpå. Voldsproblematikk er meget sammensatt, men vold som skjer på byen, der den er noenlunde kontrollerbar og synlig, er ikke like alvorlig som den som kan skje på nachspiel bak lukkede dører unntatt offentligheten.

- Alle vil ha en trygg by, også vi i næringen selv, sier Nilsen som krever at politikerne må ta konsekvensene av sine handlinger.

Halvparten må stenge
- Se på Risør og Tvedestrand som snart er folketomme byer. Hvis vi fortsetter i denne tralten kommer Arendal til å følge i naboenes fotspor. Han nevner venstrepolitiker Jan Kløvstad som et eksempel, han har fremmet en tanke om at en stengetid på 01.00 hadde vært ønskelig.
Det ville fått fatale konsekvenser mener Nilsen.

Politikerne må ikke glemme at vi også driver næring. At det er snakk om arbeidsplasser, gründere som har tatt store investeringer. Vi er gitt regler, når politikerne endrer forutsetningene får det økonomiske konsekvenser, det er oss som får svi. Da nytter det ikke å sitte der på sin høye bestemmelseshest og være overrasket hvis alt går til galt. Politikerne råder over vår skjebne, det må de ha i minnet, sier Nilsen. Restaurantforeningen har ifølge Nilsen sendt inn et forslag til høring. De vil ha utvidet åpningstid i Arendal fra 1. mai til 1.september til 03.00.

- Vi må erkjenne at Arendal blir en ferieby om sommeren, hvis vi skal klare oss må vi ha muligheten til å tjene penger i høysesongen. De må i alle fall gi oss 1 måned og vi kan i alle fall ikke operere med ulike tider i nabobyene, da blir det kaos, sier Nilsen til Arendals Tidende.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai