Briljant fra Brillet

Guy Brillet tjente til livets opphold som vindyrker og ambulerende brennevinsbrenner. I dag er det tiende generasjon som bestyrer butikken der det blant annet satses på Single Cru.
05 Oktober 2005 - 18:30

Guy Brillet ble født i 1656. Hans ambulerende destillasjonsvirksomhet kastet såpass av seg at familien etter hvert skaffet seg vinmarker både i Petite Champagne og Grande Champagne, og etter hvert bygget han familiegodset Bois d'Angeac Premier Cru de Cognac. I 1850 slo sjette generasjon med Vivien Brillet i spissen, seg ned på eiendommen Les Aireaux i Graves med elven Charente som nærmeste nabo. Her på grensen mellom Petite Champagne og Grande Champagne plantet hun nye vinstokker etter hvert som eiendommen ble utvidet, destilleri ble bygget, og Brillet-familien ordnet seg også med skikkelige kjellere der cognacen kunne modnes i fred og ro.

I årene mellom de to verdenskrigene var åttende og niende generasjon, Raymond og Jean, blant de første som blandet cognac med druemost for så å selge drikken under navnet Pineau des Charentes. Fram til 1920 ble store deler av restproduksjonen solgt til de store handelshusene.

Noe ble likevel igjen i egne kjellere. Brillet-familien har i alle år benyttet relativt små destillasjonsapparater med kapasitet på rundt 15 hektoliter, noe som setter sitt eget preg på destillatet. Deretter har eaux-de-vie beregnet for egen kjeller fått ligge inntil 50 år på eikefat.

En ny tid
I 1985 besluttet dagens preses i Brillet-familien. Jean-Louis, å markedsføre cognacen under eget navn. Alle cognacene er single cru fra de to beste områdene i Cognac, og han kunne samtidig trekke veksler på sine forfedre som alltid hadde passet på å legge av en passe mengde cognac i kjelleren. Brillet blander nemlig ikke cognacårganger, noe som betyr at appellasjonene Limitée med en alder på 80 år og destillert rundt 1920 og Centenaire der den gjærete druemosten møtte innsiden av destillasjonsapparatet i 1900, er produsert kun det ene året.

Brillet V.S.O.P. Reserve Grand Cru (46027) har godgjort seg på eikefat i seks år. Ugni blanc-druene kommer fra Petite Champagne, og det meste er fra Brillets egne vinmarker. Til tross for sin lave alder har VSOP Réserve en elegant floral duft med innslag av tørket frukt og vanilje. Smaken er også elegant og lite skarp til å være en så ung cognac.

Brillet Très Vieille Réserve X.O. (32021) er «født og oppvokst» i Grande Champagne. Destillatene har fått lov til å modnes i 20 år på eikefat fra Limousin, noe som har gitt en duft av tørket frukt, eik, druer og tobakk. Smaken er noe mer aggressiv og intens med lang ettersmak. Eller for å si det med Apéritifs smakspanel: «...Litt rustikk, kjøttaktig duft, fat, karamell, krydder, frukt og appelsinskall... Smaken er [mer] delikat med fine, friske sitrustoner, nyansert, sitter lenge.»

Brillet Très Rare Héritage (32022) har ligget på små eikefat i 50 år og er en Grande Champagne Single Cru. Alkoholinnholdet er 45 volumprosent, noe som forsterker duften av blomster, nøtter, frukt og treverk. Smaken må nesten karakteriseres som svært sammensatt og det enda det er en Single Cru. Ettersmaken er lang med tydelig ranciokarakter.
Brillet Très Rare Réserve Limitée (32023) er også en Grande Champagne Single Cru med basis i druetypene ugni blanc, colombard og folle blanche. Den cirka 100 år gamle cognacen har ligget på små Limousin-fat i 50 år. Duften er sammensatt med rancio i nesen mens smaken har et utall komponenter og sitter meget lenge. Dette er en cognac for viderekomne. Drikkestyrken ligger på 43 volumprosent.

Brillet Très Rare Centenaire er en 100 år gammel Grande Champagne Single Cru og Single Barrel. Vinen ble destillert i 1900 før eau-de-vie'en ble lagt på eikefat fra Limousin. Etter 65 år på fat ble cognacen lagt på glassballonger. I 1999 ble det tappet 300 flasker til årtusenskiftet. Dette er en trepreget (men slett ikke udrikkelig) kuriositet basert på folle blanche som inneholder alt en cognacelsker kan tenke seg.

Utenfor stilen
Maison Brillet har også en rekke andre varianter på markedet. Både rød og hvit Pineau des Charentes, for ikke å snakke om en godsak basert på ung cognac som holder 70 volumprosent og Williams-pærer fra Alsace. For å få maksimalt med smak ut av pærene, benyttes en maserasjonsprosess der pærene knuses før de legges på cognac. Når cognacen har trukket ut så mye som mulig av smaken, filtreres likøren før den fylles på flaske. Likøren bærer navnet Belle de Brillet (33042) og er litt av en smaksbombe. Den har nydelige pære- og cognacaromaer i nesen med friskt og delikat fruktpreg samt en lang ettersmak. Til å være likør er den ikke så søt at den virker «klissete» i munnen. Ved å blande en del Belle de Brillet med tre deler Champagne, får en cocktailen Belle Royale.

Som de andre cognacprodusentene går også Brillet litt utenfor de opptråkkete stiene. Perle de Brillet Cocktail er en lett pærelikør med en drikkestyrke på 19 volumprosent. Denne apèritifen har en spennende pæresmak, og drikken kan varieres etter ønske; avkjølt, romtemperert, i cocktails eller i longdrinks. Selv om Brillet følger trenden og med gråt i hjertet medgir at det under tvil er mulig å nyte cognac med cola eller sitronbrus, er det likevel cognacelskeren han tenker på når han går rundt i sitt eget Paradis og studerer glassballonger med innhold som ble destillert for mer enn 100 år siden.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.