Grillmat
Bruk restene fra grillingen

Rester av grillet makrell friskes opp med marinade og blir en deilig sommerrett. Her er oppskriften og drikkeforslagene.
23 Juli 2014 - 05:00

Hva er vel ikke mer vårlig enn makrell. Men er du lei av den kokte med agurksalat, bør du prøve den i grillet versjon. Og det blir garantert en ny favoritt. Skulle det bli rester til overs, er det bare fint, for de kan serveres kaldt etter en kjapp oppfriskning i marinade.

Syren frisker opp

Marinaden er syrlig og det er en fin motvekt mot (det sunne) makrellfettet. Vi trenger derfor et drikkefølge med gode syrer men også bra fylde siden makrell er en fisk det smaker mye av. Det peker mot en velproporsjonert hvitvin med andre ord. Eller et friskt sommerlig øl med en tilsvarende akevitt til. Tilbehøret som er en frisk avocadomos og kokte småpoteter istemmer preferansen for drikkefølge.

Elskverdig vin

Vi starter med en annen sommerlig schläger, nemlig Suavia Soave Vigne Nuovo 2012 (91982). Soave betyr mild, bløt og elskverdig på italiensk og det passer godt, for denne vinen er nettopp det. Her er god fruktighet og friskhet i skjønn harmoni. Men ikke uten ryggrad, for den innbydende stilen til tross, denne vinen hamler opp med mat av forskjellig kaliber. Også den marinerte grillete makrellen.

Superfrisk og rosa

I Østerrike, nærmere bestemt Südsteiermark som er et av landets beste kilder til superfriske roséviner, finner vi Langmann Schilcher Klassik 2013 (10218). Her er det syre mot syre, som hjelper godt på fiskefettet. Urtepreget i vinen matcher også veldig godt avocadomosen.

Klassisk eller med sødme

Nordmenn har en lei tendens til å unngå akevitt som matfølge i store deler av året. Det er dumt, og her bør vi lære av danskene, for de lettere akevittene er supre følger til sommerlig mat som denne makrellen. Simers Taffel (12301)er den av de klassiske akevittene med minst fatpreg. Her får krydderaromaene fritt spillerom, og det uttalte karvepreget finner en god match i makrellen, og særlig med avocadomosen til.

Servert lett avkjølt og sammen med et sommerfriskt øl som Lysholmer eller hveteølet Tucher Helles Hefe Weizen (99124)er den i sitt ess. Mange foretrekker noe mer sødme i akevitten, og Løiten Export (56600)er en slik, rund og med dempet karvepreg. Utmerket til retter som den grillete og marinerte makrellen.

Bestill drikkeforslagene med en gang
Ønsker du å bestille noen av drikkeforslagene trykker du bare på produktnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Stekt makrell i marinade

Fremgangsmåte

1. Fjern bein fra makrellfiletene, skjær noen snitt i skinnet og stek eller aller helst grill dem og la dem avkjøle.
  2. Finhakk løk og hvitløk og bland dette med olje, hvitvin og hvitvinseddik. Smak til med salt, pepper, sukker paprika og tabasco.
  3. Hell marinaden over makrellfiletene og la dem marinere ca 30 minutter. Det gjør imidlertid ikke noe om fisken blir liggende lengre i marinaden.
  4. Du kan servere en salat til og denne friske avocadomosen.
  5. Kjør alt i mikser til glatt konsistens.

Lekre oppskrifter med makrell

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.