Bulgarias Bordeaux

Mange vinproduserende land skilter med bordeauxkopier. Suhindol kan også by på mer enn etterligninger.
12 Oktober 1997 - 01:27

Andre artikler om bulgarsk vin:
Kort om landets spennende historie
og et besøk hos Vini SLiven
Vinis Yambol med Domaine Boyar
Suhindol - Bulgarias Bordeaux
Bulgarsk hvitvin - mye godt
Kart over Bulgaria og vinområdene
Stor test av bulgarsk vin
Bulgarsk kjøkken og matoppskrifter
Bulgarsk eik

Det er hovedsaklig vinstilen og tildels druene i Suhindol som minner om Bordeaux. Topografien er kanskje en smule mer kupert, med skråningene ved foten av Balkan-fjellene som de gunstigste for vinplanter. Her er jordsmonnet naturlig nok mindre næringsrikt enn på slettene, og dreneringen er bedre. Klimaet er mer kontinentalt enn i Bordeaux, men kaldere enn ellers i Bulgaria hvilket gir høyere syre i vinene.- Vi har akkurat startet med hvitvin som representerer en femdel av vår produksjonen. Druene kommer fra helt nye vinmarker med chardonnay og sauvignon blanc, forteller Antim Dragiev, produksjonssjef hos Lovico Suhindol, og viser fram skinnende blanke vinpresser og ståltanker.

Lovico Suhindols Antim Dragiev
foran kostbart, blankt stål.

Suhindol er likevel rødvinsland. Blant de røde druene dominerer cabernet sauvignon med 60 prosent av arealet, merlot 20 prosent og gamza 10-15. Denne druen dyrkes bare i nord-regionen, samt i Ungarn hvor den heter kadarka. Gamza gir lettere viner, også fargemessig, med fine syrer, men som må passes nøye på slik at avkastningen holdes på et lavt nivå. Først da viser den seg fram i et interessant lys. Gamza-vin trenger dessuten noen år for å utvikle en nese. Noe som demonstreres av Suhindol Gamza 1992 og Gamza Reserve 1993 hvor den første er helt moden med et bløtt og saftig anslag og fin, animalsk ettersmak. Og 93''en er relativt lukket duftmessig, en stram fin saftighet, god fylde og noe tanniner i avslutningen. Lovico Suhindol begynte først for 5-6 år siden å eksportere gamza-vin. Markedets mottakelse har medført at nyplantinger er satt i gang. Foreløpig kun 30 hektar. Gamza blandes ofte med merlot, for øvrig en drue som Lovico Suhindol gjør særdeles godt håndverk med.
Forskjellen til andre merlotdyrkende områder i Bulgaria er en fastere struktur, bedre syrer og en smule strammere tanniner. Noe som også gjelder for cabernet sauvignon. Deres Merlot Special Selection 1991 er faktisk veldig bra. Ikke lett å tippe hjemsted for denne vinen. Som en god høyrebredds bordeaux i en god årgang, hvilket også er modellen for Lovico Suhindols viner. Dette må være en av Bulgarias aller beste viner.
Dragiev har foretatt et spesielt trekk med utgangspunkt i utvalgte cabernet sauvignon-druer fra 93-årgangen fra en enkelt vinmark som han visste var spesielt godt drevet. En knapp tredel av vinen er fatgjæret i nye amerikanske fat. Gjæringsprosessen ble strengt overvåket for å passe på at et minimum av oksygen slapp til. Modningen pågikk i 12 måneder. Den ferdige vinen som kun finnes i et antall av 30.000 flasker har et godt slør av amerikansk eik over seg, men byr på veldig mye smakskraft og konsentrasjon, bløte tanniner, helt i tråd med californisk vinstil. Veldig ulik produsentens andre viner, men uten tvil en veldig godt laget vin. Det samme må sies om Cabernet Sauvignon Special Selection 1991 selv om den er veldig saftig og bløt og mangler litt av kraften de to andre nevnte vinene byr på.
Rødvinene gjæres i store sementbassenger, men med temperaturkontroll, og gjæren som benyttes er utviklet hos Lovico Suhindol. - På den måten oppnår vi en spesiell karakter for vinene våre, forklarer Dragiev. Ellers er anlegget lite preget av mye teknologi. Billig arbeidskraft gjør at presset for å investere i ny teknologi ikke er så stort. Vanligvis modnes vinen i små, velbrukte amerikanske fat noen måneder for deretter å overføres til gamle, store fat på 8-22.000 liter. Stedets eldste fat stammer fra 1918. Det skal ha tilhørt en av tsar Peters admiraler som rømte da tsaren ble henrettet. Fatet var fylt med vodka da det ble losset om bord på admiralens skip og ble dumpet i Svarte Havet da det var tomt.
Lovico Suhindol ble etablert som kooperativ i 1909, privatisert allerede i 1991 og er i dag landets største private enhet. Den inkluderer også 1.500 hektar vinmarker hvor Dragiev og hans mannskap har full kontroll. I tillegg kjøpes druer fra i alt 3.500 hektar. Aktiviteten omfatter ikke bare vin, men også brandy samt næringsmidler som spekepølser og ost. For brandydestillasjon benyttes vin av gamza-druen. Suhindol Special Selection Grape Brandy er en fruktig sak med godt druepreg og tre års lagring i bulgarske eikefat.
Ekspansjonsplanene til Lovico Suhindol er store. Sålangt har Dragiev innlemmet kooperativet i Pavlikeni, et controliran-område som Suhindol, samt 55 prosent av Chirpan, lenger sør, som hovedsakelig lager musserende vin. Lovico Suhindol er markedsleder i Norge med nærmere to millioner flasker solgt.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.