Aioli
By på en lekker fiskegryte denne helgen

Denne oppskriften bruker noe av alt det gode du finner i butikken for tiden.
12 September 2015 - 02:05

Ishavsrøye er en virkelig delikatesse som vi bør bruke mer av. Her kan du selvfølgelig også bruke ørret eller laks dersom du ikke får tak i den delikate røya.

Sammen med høstens gode grønnsaker blir dette en riktig så smaksrik rett. En skål med aioli til å dyppe brødet i eller legge på toppen av fisken bidrar med enda mer smak.

Flere oppskrifter på lekre fiskesupper og -gryter finner du her

Her registrerer du deg for å få dagens rett som e-post - det er selvfølgelig gratis.

Gryte med ishavsrøye og skalldyr

Fremgangsmåte

1. Begynn med å klargjøre og kutte til alle grønnsakene i passe store biter.
  2. Skalldyrene
  3. Rens blåskjell og hjerteskjell for byssustråder og rur, og skyll dem godt i kaldt vann. Kast skjell som ikke lukker seg.
  4. Rens rekene og sett til side.
  5. Varm litt olje i en tykkbunnet kasserolle og ha i sjalottløken og la surre til blank.
  6. Ha i skjellene og tilsett hvitvinen.
  7. Damp skjellene over høy varme til de har åpnet seg - ca 4 minutter.
  8. Ta skjellene av varmen og ha de i en sil slik at du får tatt av skjellkraften som du bruker med fiskekraften.
  9. Sett skjellene til side mens du lager resten av gryten.
  10. Fiskegryten
  11. Ha olje i en stor tykkbunnet kasserolle og varm opp over middels høy varme.
  12. Surr alle grønnsakene etter rekkefølge til de er blanke, men ikke har tatt farge.
  13. Tilsett tomatpuré og fres dette sammen litt.
  14. Tilsett hvitvin og kok inn til det halve, hell på med kraften fra skalldyrene, fiske- og kyllingkraft.
  15. Ha i krydder og smak til med salt. Kok dette i noen minutter, slik at smaken fra krydderet trekkes frem.
  16. Tilsett ishavsrøye, i biter på omtrent 3 cm. La dette trekke ferdig i buljongen før servering, og ha i skalldyrene de siste par minuttene slik at de blir gjennomvarme.

Tips:
Du kan bytte ut fiskekraften med fiskebuljong

Server med brød og hjemmelaget aioli som Hellstrøm vi ha den.

Lyst til å lage noe annet med ishavsrøye?

Se alle våre andre oppskrifter på fiskegryte

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Norges sjømatråd

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Enkel aioli

Fremgangsmåte

1. Ha et helt egg i en foodprocessor.
  2. Skrell hvitløksfeddene og del dem opp i et par biter før du har dem i foodprocessoren.
  3. Sett i gang kjøkkenmaskinen på nesten full fart. Spe med oljen litt etter litt til å begynne med mens maskinen går, etter hvert kan du tilsette oljen i en tynn stråle.
  4. Tilsett nok olje til at du får en tykk majones. Ha i eddiken og smak til med salt og pepper.

Tips: Dette er en lett måte å lage aioli på, men oppskrift på ekte aioli finner du her . Dersom aiolien blir for tykk kan du ha i litt vann til ønsket konsistens.

Her finner du oppskrifter til mange sauser og marinader

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl