Basilikumstekt breiflabb på safranpasta

By på nydelig breiflabb denne helgen

Breiflabben sammenlignes ofte med hummer og det med god grunn. Bare prøv denne oppskriften.
07 Desember 2019 - 02:00

Det er heldigvis lenge siden breiflabben ble sett på som ufisk. I dag er den en av våre mest ettertraktede matfisker med en kilopris som gjør at den passer perfekt til fest.

I denne oppskriften får den middelhavsinspirerte smaker, noe som kler den faste fisken godt.

Har du lyst å prøve andre oppskrifter på breiflabb, se her

Basilikumstekt breiflabb på safranpasta

Fremgangsmåte

1. Stek gjerne breiflabbfiletet i et helt stykke i stekepannen.
  2. Krydre fileten med salt og pepper og rull den i hakket basilikum.
  3. Ha oljen i pannen og brun fileten over middels høy varme til du får en fin bruning.
  4. Sett ned varmen til middels, tilsett smøret og stek videre mens du øser fileten med smøret til fileten så vidt er gjennomstekt.
  5. Her kan du gjerne ha i et par fedd hvitløk som du knuser lett med bredsiden av kniven for ekstra smak.
  6. Ta ut fileten og la hvile litt før du skjærer den i skiver til servering.
Safranpasta:
  1. Ha safran i hvitvinen og la den trekke litt.
  2. Surr løken i en tykkbunnet kasserolle over middels høy varme i olivenolje til den er blank men ikke har tatt farge.
  3. Tilsett pasta eller risottoris og surr den et par minutter sammen med løken. Ha i hvitvinen, kok opp og la den koke inn til det nesten ikke er væske igjen i gryta.
  4. Spe med blåskjellkraft litt etter litt og kok inn mens du rører før du sper med mer kraft.
  5. Kok til pastaen er mør og blandingen tyktflytende. Rør inn smøret rett før servering.
Grønnsaker og tilbehør:
  1. Klargjør grønnsakene, gi ertene et raskt oppkok i godt saltet vann, stek soppen gylden i olje i en varm stekepanne.
  2. Stek rårekene forsiktig i litt olje og bland dem forsiktig inn i pastaen sammen med grønnsakene. Har du ikke råreker så kan du bruke vanlige rensede reker som ikke stekes men blandes rett i pastaen sammen med grønnsakene.
  3. Drypp litt olivenolje og nypresset sitronsaft over ved servering sammen med litt revet parmesanost.
Blåskjellkraft:
  1. Rens blåskjellene for rur og byssustråder og skyll dem godt i kaldt rennenede vann slik at du får bort all grus fra dem.
  2. Ha smør i en tykkbunnet kasserolle og fres hakket sjalottløk og hvitløk over middels høy varme til det blir blankt.
  3. Sett opp varmen til maks og ha i blåskjellene og hvitvinen, sett på lokket.
  4. Damp til skjellene åpner seg og rist litt på kasserollen underveis, ikke la skjellene dampe for lenge for da blir de seige.
  5. Sil av kraften og bruk gjerne blåskjellene også i safranpastaen.

Se våre andre oppskrifter på breiflabb

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Norges sjømatråd

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.