Cavasuksess og -bråk

Mens det er blitt vanskeligere å få spanjolene til å sprette cavakorkene, er det vekst på eksportmarkedet. Men det er langt fra idyllisk i cavaland.

Totalt ble det eksportert 161 millioner flasker cava i 2012. Veksten er på seks prosent. Selv om cavaprodusentene sliter på hjemmemarkedet, selges det fortsatt 81 millioner flasker her, i følge decanter.com.

Tyskland er det største markedet for cava. I Norge derimot går det ikke like bra. Her møter cava konkurranse fra billig prosecco. Mens cava hadde en økning på 1,5 prosent gjennom Vinmonopolet, var tallet 34,1 prosent, til 1,58 millioner flasker. Dermed har Italia passert Spania som Norges viktigste bobleleverandør.

LES OGSÅ: Cavasalget til værs

Men cavaindustrien er ikke bare idyll. Produsenten Raventos i Blanc valgte fra 2010-årgangen å gå ut av Cava DO da de mener at appellasjonen favner om mye som ikke er av topp kvalitet. Fra 2010 står det derfor ikke lenger Cava på flaskene, men Conca del Riu Anoia som er et mer begrenset geografisk område enn Penedès og med strengere regler når det kommer til utbytte.

Pepe Raventos mener Cava DO bare fokuserer på volum og er et utvannet konsept uten kontakt med det som er konseptet for et DO, nemlig en geografisk begrensning og strenge krav til druedyrking.
Han er ikke alene om å kritisere. Ni andre produsenter har også forlatt DO-et.

LES OGSÅ: Torres vil lage cava

Mens vinbøndene som leverer til Cava DO får en gjennomsnittspris på 0,20 euro per kilo, tilbys bøndene fem ganger så mye fra Conca del Riu Anoia DO. Men da må druene dyrkes økologisk, plantene må være minst 10 år gamle og utbyttet maks 10 tonn per hektar. Videre skal ikke «fremmede» druer som chardonnay og pinot noir tillates.

Den ferdige vinen må dessuten ligge minst 18 måneder på bunnfallet, mot 9 som er kravet til Cava DO.

Josep Albet, som er president i consejo regulador-et, forteller til decanter.com at det kommer til å skje endringer også for Cava DO.

Forsiden akkurat nå

Til toppen