Chablis på billigsalg

Noen synes kanskje det er helligbrøde å putte en god chablis i boks, mens de fleste chabliselskere er bare lykkelige over å kunne få en så god vin i så hendig emballasje. Perfekt til vårens og sommerens fester både med og uten mat.
Aase E. Jacobsen
10 Mai 2002 - 09:00

Chablis Chausseron 2004 (33943) for 3 liter og Chausseron Chablis 2001 (33881) for vanlig flaske er nemlig en god og ikke minst meget prisgunstig representant for sin sjanger. Selv når du kjøper den i flaske, er den aller rimeligst av samtlige chabliser tilgjengelig i Norge. Og i boks blir den direkte råbillig med en flaskepris på 105.

Selvsagt er ikke dette en chablis laget av den aller mest ettertraktede råvaren, men når vi vet at underleverandør til negocianten (vingrossisten som for øvrig er et underbruk av den franske supermarkedkjeden Carrefour) er Jean Marie Brocard, en av Chablis' wonderboys, har vi ingen grunn til å betvile at dette er en godt laget chablis med utgangspunkt i gode druer. Og som skal nytes denne sommeren selv om de fleste chabliser, også på såkalt kommunenivå vil utvikle seg med tide (men kun i flaske selvsagt). All chablis har godt av å dekanteres, og spesielt når den er ung. Siden bokser er helt pottetette og ikke slipper inn noe som helst luft etter hvert som den tømmes og siden de ikke er spesielt vakre, lønner det seg derfor å tappe over i en karaffel når du skal servere den.

Duften er veldig "chablisk" med epler, sitrus og et mineralpreg i retning østers og smør. I munnen er den fruktig med fine om enn ganske bløte syrer. Avslutningen er frisk og behagelig. En chablis for nybegynneren som også den viderekomne vil sette pris på, når situasjonen er den riktige.

Den er nemlig svært anvendelig siden den fungerer perfekt som aperitiff og til alle mulige situasjoner hvor du ønsker en forfriskende start. Samt at den som de aller fleste chabliser er perfekt til mat, som østers og skalldyranretninger men også fiskeretter som hvit fisk med en lett smørsaus.

Aller viktigst er at den er lett å frakte med seg i bokseformat og at den varer lenge eller gleder mange.

Begge utgavene av vinen må bestilles men de fleste større polutsalg i Oslo og de største byene i landet har tatt eller kommer til å ta boksen inn i sine lokale lister. Flasken er midlertidig utsolgt og kommer inn ca den 20. mai.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.