Charles Tjessem til topps i kokke-OL

Charles Tjessem gikk til topps i Bocuse d'Or 2003, OL for kokker, i beinhard konkurranse med resten av verdenseliten. Nok en stor seier for norsk kokkekunst som også tidligere har vist seg å tilhøre det ypperste. Ingen andre land enn Frankrike kan nemlig
29 Januar 2003 - 19:59

Drøyt hundre nordmenn var til stede for å gi vår kandidat til OL-tittelen for kokker sin støtte. Så vel bransjekolleger som matinteresserte privatpersoner utstyrt med norske flagg og kreative antrekk sto ringside og heiet frem Charles Tjessem da han skulle vekke juryens etter hvert trette smaklsløker. For det har så vel sine klare ulemper som fordeler å være nr 23 av i alt 24 som sender ut sin kreasjon til den nådeløse juryen. Som for øvrig består av verdens ledende kjøkkensjefer. Norge er nær sagt selvsagt representert ved Eyvind Hellstrøm fra Bagatelle.

Charles Tjessem og Norge gikk altså til topps, mens den franske kokken  plasserte seg nummer to og Tyskland representant ble nummer tre.

Charles Tjessem er en av landets mest rutinerte kokker. Han ble Årets Kokk i 2002 og er kaptein på kokkelandslaget 2001-2004 og deltaker helt siden 1996. Han er tidligere leder for Gastronomisk Institutt. I det "sivile" liv er Tjessem ansvarlig for Statoils kantiner på Forus utenfor Stavanger.

Her er vinnermenyen:
w Ørret à la Trollfjord
w Kreps fylt med norsk fjordørret tilsmakt med sitron og estragon
w Reketerte med østers og sevrugakaviar
w Sprø potetganache
w Grønnsaksbruschetta
w Kokos-sitrus og karri-emulsjon
w Oksefilet Filet à la Barlaug

Ingen andre land enn Frankrike kan vise til samme resultater fra Bocuse d'Or som Norge. 1999 gikk Terje Ness til topps. Det samme gjorde Bent Stiansen i 1993. Lars Erik Underthun fikk sølv i 1991. Og i 1997 gjorde Odd Ivar Solvold seg fortjent til bronse. Det er tredje gang at norsk sjømat får denne æresbevisningen.

Bocuse d'Or ble startet i 1987 av legendariske Paul Bocuse som fortsatt er en dominerende figur i mer enn en forstand i konkurransens kulisser. 2003-versjonen er altså den 9. i rekken. Og det er tredje gang at norsk sjømat, denne gangen ørret, velges ut som en av hovedråvarene. Først ut var skreien i 1997 og som kjent det var norsk sei og norske kamskjell Terje Ness gikk til topps med i 1999.

Foto: mat.no

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.