Charlies vinetiketter lever videre

Med det grusomme terrorangrepet i Paris forsvant også tre av Frankrikes friskeste vinetikettdesignere. Men selve etikettene skal fortsatt brukes.

I mer enn 40 år designet Charlis Hebdos tegnere, Stéphane Charbonnier (Charb), Georges Wolinski og Bernard Verlhac (Tignous), etiketter for vinene til Bordeaux-produsenten Gérard Descrambe, ifølge WineSpectator.com. Descrambe er naturligvis i sjokk etter at tre av hans nære venner og samarbeidspartnere nå ikke lenger kan more oss med sin frekke strek.

Øko ble til humor

For vinetikettene de laget for Descrambe stod ikke tilbake for ukebladets rampestreker når det kom til satire. Selvsagt var målet å skape oppmerksomhet og da ble det fleipet med både fyll og sex.

–Deres ånd var å fleipe med alt og peke på all bullshiten i verden. Derfor er det fælt at de ble drept av den verst tenkelig form for bullshit, sier Descrambe til WineSpectator.com.

Tegnerne laget de første vinetikettene i begynnelsen av 1970-årene. Det var samtidig med at Descrambe og broren Christian tok over ansvaret for driften av Château Barrail des Graves i St.-Emilion.

Descrambe hadde akkurat avsluttet sine stuer i kommunikasjon og hadde aldri vurdert vin som levevei. Men da faren ble syk, måtte han ta over sammen med broren. På den tiden var Bordeaux i dyp krise og han så behovet for å skille seg ut fra mengden.

Faren hadde drevet økologisk siden 1954, men på den tiden var det knapt noen som visste hva det var.

-De eneste jeg kjente til som visste noe om økologi var gjengen på Charlie Hebdo, minnes Descrambe. Han sendte derfor et brev til en av Charlies grunnlegger, Georges Bernier (Le Professeur Choron), hvor han skrev av hvis Bernier bestilte vin, ville Descrambe putte bestillingen i dassen. Bernier sendte bestillingen, og det var starten på 40 års samarbeid.

Bordeaux mangler humor

Etter hvert kom det mange tegnere til slik at bak de 50 ulike etikettene som er produsert opp gjennom årene, står det 18 ulike tegnere. Descrambe bruker etikettene på halvparten av produksjonen, resten av flaskene får klassiske bordeauxetiketter.

-Jeg har alltid ønsket å ha det gøy med vinen jeg lager. Det er altfor mange vinprodusenter som ikke har humor, alt skal være så seriøst, omtrent som et ritual, sier han.

I 2008 solgte han vinmarkene, men sønnen Olivier produserer vin fra sin eiendom Château Renaissance som også har humoristiske tegninger på etiketten.

-Vi fortsetter å bruke disse etikettene på flaskene. Humor er noe vi ikke kan leve uten. Det er det som får det vanskelige i livet til å forsvinne. Det er bare folk som har dårlig fordøyelse som blir forstoppet. Det er derfor de ikke klarer å le, hevder Descrambe.

Forsiden akkurat nå

Til toppen