Cheval-Blanc lanserer argentinsk vin

Eierne av Cheval-Blanc, LVMH (Moët, Hennessy, Louis Vuitton), lanserer Cheval des Andes , en ikke helt rimelig "mini-Cheval-Blanc", som beregnes å koste rundt $80 når den når butikkhyllene senere i år.

Cheval des Andes'' myke og elegante stil kan være med på å gi sør-amerikanske viner et nytt ansikt. 2001-årgangen, som er den aller første, vil bli lansert senere i år. Den vil bli presentert på Vinexpo i Bordeaux, men en fatprøve smakt i forrige uke på Cheval-Blanc, viser gode takter for nykommeren.

- Vi ønsket å produsere en vin som kunne gi forbrukerne et annet inntrykk av Latin-Amerika, forteller Pierre Lurton, direktør for Cheval-Blanc.

Vinen, som er laget av 60 prosent Cabernet Sauvignon og 40 prosent Malbec, er for ordens skyld ikke laget i en moden og fruktdreven stil, slik de fleste andre Malbec-baserte argentinere er.

Cheval des Andes ble dannet i 1999, men ingen vin ble lansert det året. 2000-årgangen var elendig, og 3000 kasser ble produsert av 2001-årgangen som nå snart altså finner veien til hyllene. Grunnlaget er Malbec-druer fra 74 år gamle vinstokker, samt Cabernet Sauvignon med en gjennomsnittsalder på 15 år.

På sikt vil 5 ha bli plantet med Cabernet Franc fra Cheval-Blancs vinmarker i Bordeaux.

Les mer her

Forsiden akkurat nå

Til toppen