Cæsarsalat med spekemat

Denne vrien på cæsarsalat bør du prøve
Foto: (Matprat/Morten Brun)

Denne vrien på cæsarsalat bør du prøve

Cæsarsalat er blitt en favoritt. Den egner seg veldig godt som følge til norsk spekemat. Oppskriften finner du her.
19 Juli 2023 - 00:05

Cæsarsalat er egentlig et tilbehør eller side order som det heter i USA der den stammer fra. Den ble for øvrig laget første gang på Cardinis restaurant i San Diego den 4. juli 1924, så den har nylig hatt et aldri så lite 99-års jubileum.

Der ble den laget "a la minute", ved bordet, men det er det knapt noen som gjør i dag. De fleste forbinder dessuten cæsarsalaten med en middagsrett, gjerne med kylling.

I denne oppskriften får den på ny rollen som følge, men nå til norsk spekemat. En suveren middagskombinasjon på en lat julidag.

Og husk: Lag gjerne rikelig med dressing da denne holder seg godt i kjøleskapet. Slik blir det veldig enkelt å ta reprise på salaten.

Flere gode salatoppskrifter finner du her

Cæsarsalat med spekemat

Fremgangsmåte

1. Del opp salaten i sine enkelte blader og skyll de godt under iskaldt vann. Dersom salaten er litt slapp kan du la den ligge en stund i isvannet.
  2. Dressingen:
    Ha eggeplommer, ansjos, hvitløk eddik og sitronsaft i en foodprosessor og kjør sammen til en glatt masse. Ha i oljen litt etter litt, først dråpevis, så i en tynn stråle til dressingen blir tykk og kremaktig.
  3. Ha i parmesanen og smak til med salt og pepper. Spe med litt vann dersom du synes dressingen blir for tykk.
  4. Krutonger:
    Skjær av skorpen på det hvite brødet, del opp i terninger og stek krutongene i en panne med olje over middels varme til de er sprø.
  5. Krydre de gjerne med det krydderet du synes er best (timian, oregano, salt, hvitløk, etc.).
  6. Riv opp salatbladene grovt med hendene og ha dem i en bolle. Vend inn litt av dressingen og legg opp salaten i en dyp tallerken.
  7. Legg opp spekematen og krutongene pent over salaten, høvle over fersk parmesan, og ha gjerne på litt finkuttet rødløk og ansjosfileter dersom du ønsker det.

Flere gode salater finner du her

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.