Lag Hellstrøms favorittkjøttgryte

Sett av litt tid denne helga til å lage Eyvind Hellstrøms klassiske langstidskokte kjøttgryte. Oppskriften er enkel, men veldig god.
30 Oktober 2016 - 14:25

Denne oppskriften kommer fra kokeboka Hellstrøm Jr . som ble kåret til Beste norske kokebok i 2012. Den er derfor så enkel at også familiens yngste kan få den til. Eller voksne og barn kan lage den sammen.

En super syssel på en mørk og kald oktobersøndag.

Se våre andre gode oppskrifter på kjøttgryte

Hellstrøms kjøttgryte med potetmos

Fremgangsmåte

1. Marinering:
  2. Skjær kjøttet i terninger på 4 x 4 cm. Vask og skrell gulrøtter, purre og løk, og kutt grønnsakene opp i små terninger. Legg dette i en form eller i en dobbelt plastpose, sammen med rødvin.
  3. Knus tre hvitløkfedd med en hammer eller en kniv, legg feddene i marinaden sammen med laurbærbladene og timiankvisten. Dette skal marineres i ett døgn i kjøleskapet.
  4. Tilberedning:
  5. Når kjøttet er ferdig marinert, tar du det opp av marinaden og tørker kjøttet godt med kjøkkenpapir. Ta vare på marinaden.
  6. Varm smør og olje i en panne.
  7. Salte og pepre kjøttet og brun det i pannen. Gjør det i flere omganger. Det er viktig at kjøttet blir brunet på alle sider.
  8. Legg det brunede kjøttet over i en jerngryte og strø over hvetemel. Bland godt med en tresleiv.
  9. Tilsett marinaden med alle grønnsakene, laurbærbladene, timian og hvitløk og en spiseskje tomatpuré.
  10. La dette koke under lokk på svak varme i 1½ time, du kan eventuelt sette hele kasserollen inn i ovnen på 180 grader. Ta en kjøttbit og sjekk om den er mør, er den seig, må kjøttet koke litt lenger.
  11. Rens sopp og stjerneløk, ha på salt og pepper og brun dem i en panne med smør til de er gylne og fine. Skjær bacon i små biter og sprøstek i en varm panne.
  12. Tilsett løk og sopp i gryta og la det koke i 15 minutter. Smak til med en spiseskje soyasaus.
  13. Strø over sprøstekt bacon og litt hakket persille rett før servering. Server med Hellstrøms favorittpotetmos eller kokte poteter.

Oppskriften er hentet fra Eyvind Hellstrøms kokebok Hellstrøm Jr.

Våre beste gryteretter

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Eyvind Hellstrøm

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Lag Hellstrøms favorittpotetmos

Fremgangsmåte

1. Vask og skrell potetene og skjær dem i mindre biter. Kok dem møre i usaltet vann.
  2. Hell av vannet og damp potetene tørre.
  3. Mos potetene med en rotmoser eller en gaffel i kjelen. Spe med varm melk og smør.
  4. Smak til mosen med salt og pepper. Tilsett hakkede urter helt til slutt.

Flere spenstige potetretter

Lag Hellstrøms favorittkjøttgryte

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Oppskriften er hentet fra Eyvind Hellstrøms kokebok  Hellstrøm Jr - vinner i Beste norske kokebok 2012 .

Sendt inn av Eyvind Hellstrøm

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.