Dagens rett

Så enkelt lager du et grønt hvileskjær i førjulsmaset

Denne grønnsaksretten frisker opp i desembermørket, ikke bare på grunn av fargenen, men også smaken.

Nasi groeng er en klassisk malaysisk/indonesisk rett som direkte oversatt betyr stekt ris. Og nettopp ris er hovedingrediensen. Den egner seg derfor veldig godt som restemat - hvem er det ikke som fortviler over å ha kokt altfor mye ris, og ikke helt vet hva den kan brukes til? Da er svaret nettopp nasi goreng.

Se alle våre oppskrifter med ris 

Her bestiller du dagens rett som e-post - det er selvfølgelig gratis.

 

Nasi goreng

Fremgangsmåte

Kok opp buljong og salt. Legg i risen og senk varmen. Kok risen i 20 minutter til all væske er kokt inn.

Hakk løken, strimle hodekålen, riv gulrøttene og skjær paprika i strimler.

Stek løk og kål i en gryte med smør og karri. Tilsett gulrot, paprika, salt, soya og hakket hvitløk.

Bland grønnsaker og den kokte varme risen.

Strø over peanøtter og hakket kruspersille, og server gryten med ekstra soyasaus.

Tips:
Nasi Goreng betyr "stekt ris" på indonesisk, og er en kjempegod gryte å lage hvis du vil ha en "grønn dag". Den stekte hodekålen og peanøttene setter preg på gryteretten, og den er kjempegod med godt brød til.

Sendt inn av

Foto: Synøve Dreyer

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i min kokebok

Gå til min kokebok »

Forsiden akkurat nå

Til toppen