Pulled pork med sennep og barbequesaus

Slik lager du din egen pulled pork
Foto: (Bartosz Luczak)

Slik lager du din egen pulled pork

Sett av ekstra god tid til helgens grilling, for i dag serverer vi oppskriften på pulled pork.
27 August 2022 - 00:01

Pulled pork, eller revet gris om du vil, er en amerikansk grill-klassiker som har vært en av de mest populære grillrettene også her til lands de siste årene. Mye på grunn av at ferdiggrillet pulled pork tilbys i en rekke varianter i butkken, og det året rundt.

Men aller best blir den om du lager den selv - selvsagt. Da unngår du både konserveringsmidler og ikke minst alt saltet som preger mye av ferdigproduktene.

Du må bare sette av nok tid.

For retten innebærer at svinenakke eller svineskulder grilles i mange timer på indirekte varme til kjøttet er så saftig og mørt at det faller fra hverandre og man kan rive det opp i strimler med bare fingrene.

Oppskriften nedenfor stammer fra en verdensmester i grilling, men det er selvsagt lov å gi den din personlige touch.

Lær mer om hvordan du tilbereder kjøtt på grillen

Vi har også lagt ved et par oppskrifter på coleslaw som er manges favoritt-tilbehør.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Pulled pork med sennep og barbequesaus

Fremgangsmåte

Smør inn benfri svinenakke med sennep. Fordel rub-a-dub grillkrydder rundt hele stykket.

Sett i et steketermometer i svinenakken og grill den på indirekte varme (150 grader) på kullgrill til kjernetemperaturen viser 86 grader, ca. fem timer.

Bruker du gassgrill, plasser en røykboks eller aluminiumsfolie med treflis på grillen de første to-tre timene. (Må mulig fylles opp igjen i løpet av tiden).

Barbequesaus:
Lag barbequesaus ved å løse opp sukker i varm kaffe. Tilsett ketchup og smak til med tabasco. La sausen stå en time før bruk.

La svinenakken hvile i minimum 15-20 minutter etter at det er ferdig. Riv det møre kjøttet fra hverandre.

Bruk gjerne engangshansker eller to gafler når du river kjøttet, da kjøttet er varmt.

Server pulled pork med hot og deilig barbequesaus samt en frisk salat ved siden av.

Tips: Ved grilling på direkte varme grilles maten rett over varmekilden. Ved grilling på indirekte varme ligger maten litt vekk fra varmekilden, i "den kalde sonen".

Deilige grillretter

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Bjørn Tore Teigen (verdensmester i grilling

Craigs Whitsons coleslaw

Fremgangsmåte

1. Ha de ferdigrevne grønnsakene i en stor bolle.
  2. Dryss saltet over grønnsakene og la dem stå i minst 1, men helst 2 timer (dette for å dra ut litt av fuktigheten).
  3. Skyll grønnsakene for å få vekk saltet, og fjern så mye vann som mulig (her er salatsentrifuge tingen). Tørk dem så godt som mulig med tørkepapir.
  4. Bland sammen fløte, melk, sukker, eddik, majones og hvitløk i en bolle.
  5. Bland fløte- og majonesdressingen godt sammen med grønnsakene. Smak til med salt og oppbevar den i kjøleskapet i minst 30 minutter før servering.

Ordet coleslaw stammer fra det hollandske koolsla, etter koelsla som betyr "kjølig kål".

Coleslaw er et must til grillmaten og passer godt til kraftige smaker som grillet kjøtt og barbequesaus.

Flere grillsauser, -tilbehør og -marinader

Alle de gode grillartiklene finner du her

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Craig Whitson

Chilicoleslaw

Fremgangsmåte

1. Kutt hodekålen så fint som mulig og ha i en bolle sammen med de andre grønnsakene.
  2. Bland sammen ingrediensene til sausen og smak til med salt og pepper.
  3. Vend inn sausen i grønnsakene og sett coleslawen kjølig til den skal serveres.
Passer utmerket til kjøtt, kylling, og grillretter.

Sendt inn av Apéritif

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.