Feskbaill

Denne retten får nordvestlendinger til å gråte av matglede

Fiskeball gjerne fylt med ister eller servert med bacon og tyttebær er vanedannende skal vi tro deler av befolkningen. Denne kule retroretten bør absolutt prøves. Det er slett ikke vanskelig.
16 Januar 2017 - 01:01

Selv den mest innbitte motstander av fiskeboller og fiskemat blir omvendt når han eller hun setter tennene i disse delikatessene. Men fiskeball og fiskeboller er ikke det samme siden konsistensen på ballene er en annen, og de er langt mer kompakte og ikke minst mektige.

Dette er fiskballparadis nummer én - bør oppleves

Det er bare de mest trente som klarer å sette til livs flere baller, spesielt om de serveres med salt kjøtt og kålrotstappe. Kraftkost som samtidig er lettfordøyd all den tid det er fisk vi snakker om.

Alle familier på Nordvestlandet har sin egen hemmelige oppskrift som selvsagt er bedre enn alle andres. Her får fu to alternativer, en av fersk fisk og en av saltfisk. Den siste er nok mer for viderekomne, men er du glad i klippfisk, er dette kanskje vrien du liker aller best.

Få alle tipsene til hvordan du lager fiskematen selv her

Her skaffer du deg dagens rett som  e-post - det er selvfølgelig gratis.

Kvalværets ferskfiskball

Fremgangsmåte

1. For å lage fiskemat må du bruke fisk som ikke har vært fryst.
  2. Fiskefarsen:
  3. Trim fiskefiletene fri for ben og kutt dem i store biter. Skrell løken og del den opp i grove biter som du hakker fint i en foodprosessor, ha over i en bolle.
  4. Ha fisken i foodprosessoren og kjør med pulsknappen til den er grovmalt. Ha i salt, krydder og den finhakkede løken og kjør sammen i ca 15 sekunder.
  5. Ha i potetmelet og kjør maskinen mens du sper med melken til du får en litt løs deig.
  6. Isterterninger:
  7. For å gi fiskeballene litt ekstra smak og for at de ikke skal bli tørre, har man litt fett i midten av hver ball.
  8. Tradisjonelt sett bruker man ister som du finner i frysedisken, men du kan også bruke kaldt smør.
  9. Kutt det fryste isteret i grove biter og ha det i foodprosessoren sammen med pepper og allehånde. Kjør sammen og sett tilbake i fryseren til du skal lage fiskeballen. Dette kan gjøres i god tid på forhånd.
  10. Ferdigstillelse:
  11. Form fiskefarsen til store boller på ca 10 cm i diameter, ved hjelp av en skje. Trykk en terning med ister inn i fiskeballens sentrum og legg den i en gryte med godt saltet kaldt vann.
  12. Når alle fiskeballene er ferdig formet koker du opp gryten og lar fiskeballene trekke i 15 - 20 minutter eller til du ser at fettet fra isteret trenger ut i kokevannet og ballene stiger til overflaten.
Server fiskeballene med kålrotstappe , poteter, sprøstekt bacon eller flesk, grove pølser og eventuelt en ertepuré .

Tips: Skal du lage mye fiskemat er det best å gjøre det i omganger, da fiskefarsen setter seg hvis den blir stående for lenge. Ved å ha fiskeballene i kaldt vann for så å kokeopp gjør at alle fiskeballene blir ferdig samtidig.

Fisker du selv må fisken ligge ett døgn før du lager fiskemat av den, ellers er det ikke nok bindemiddel i fisken.

Sendt inn av Apéritif

Saltfiskball

Fremgangsmåte

Rens og skrell poteter og løk. Mal disse på kvern sammen med fisken.

Rør inn melet og spe med melken. Lag boller og la disse trekke i vann 10 -15 minutter.

Serveres med stekt bacon, kålrotstappe og kokte poteter.

Slik lager du fiskematen selv

Sendt inn av Eksportutvalget for fisk

Drikke som passer til denne oppskriften

Slik lager du enkelt kålrotstappe

Fremgangsmåte

1. Del og skrell kålroten i skiver og gulrøttene i biter.
  2. Kok grønnsakene møre i lettsaltet vann.
  3. Hell av kokevannet og mos grønnsakene. Ha i fløte og smør og smak til med salt og pepper.

Tips: Serverer du denne til pinnekjøtt, kan fløten erstattes med litt kraft fra pinnekjøttet. Pass på så det ikke blir for salt. Du kan også koke med et par poteter i kålrotstappen. Da blir den mildere i smaken.

Her finner du mange oppskrifter der kålrotstabbe egner seg

Perfekt pinnekjøtt

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.