Dansk ølhøyborg

På Nørrebro Bryghus i hjertet av København brygges ølet midt i restauranten. Et av de meste vellykkete forsøkene på å ta øl på alvor.

De siste årenes boom i interessen for spesialøl har snudd opp ned på danskenes ølvaner. Tidligere ble det drukket pilsnerøl på landets mange versthus. Vin var det naturlige valg på restaurantene.

I dag vrimler det formelig av spisesteder som sidestiller øl og vin. Et av de hotteste stedene er Nørrebro Bryghus i København.

Spisestedet som ligger sentralt ved Søerne i den hyggelige bydelen Nørrebro, er både bryggeri, bar og restaurant, og kjennetegnes av at ølet er like viktig som maten. Menyen er tilpasset ølutvalget, og gjestene kan også velge en egen ølmeny hvor hver rett har sitt eget ølfølge. Dermed supplerer ølet smaksopplevelsene fra tallerkenene gjennom hele måltidet.

Perfekt match er målet
Konseptet er tilsynelatende veldig populært. I hvert fall er det fullt hus hver eneste kveld i restauranten som kan ta inntil 150 gjester av gangen. - Minst halvparten av gjestene vender tilbake når de første har spist på Nørrebro Bryghus, forteller restaurantdirektør Maj Toppenberg og fortsetter:

- Vi tror fullt og fast på at det finnes et øl som passer til en hvilken som helst rett. Vårt mål er at gjestene skal oppleve den perfekte match av øl og mat, noe vi har rimelig stor suksess med.

Under middagen kan gjestene følge med i ølbryggingens kunst på nært hold. Både restaurant og bar befinner seg altså i samme lokale hvor bryggingen av ølet foregår. Kun få meter skiller bardisk og restaurantbord fra de store skinnende ståltankene hvor bryggerimesteren, Anders Kissmeyer, og hans medarbeidere hele tiden produserer nye forsyninger - og nye typer øl.

Det brummer fra maskinene og vrimler med rør og slanger mens blinkende kontrollpaneler overvåker den kompliserte bryggeprosessen. Kissmeyer som også er stifteren av og idemakeren bak bryggerikonseptet, er overbevist over at gjestene verdsetter stemningen i bryggeriet og at den er en viktig forklaring på stedets suksess.

Ølkyndige servitører
- Dette er ikke en engelsk pub eller en tysk bierstube med nypussete kopperkjeler og nostalgisk stemning. Vi vil gjerne signalisere nåtid og aktivitet, understreker han.

Det er også hans ambisjon at gjestene skal gå derfra med mer kunnskap om øl. Derfor kan du bestille en omvisning i bryggeriet før middagen. En bryggeriarbeider forteller om ølbryggingens edle kunst.

Bryggeriet bruker også en del energi på etterutdannelse av personalet slik at gjestene får ordentlig svar når de har spørsmål om øl. Alle servitører skal gjennomgå minst to dagers ølskole, men de kan også velge ytterligere opplæring, spesielt hvis de skal være ølguider eller ansvarlig for restaurantens spesielle Brewers Table hvor gjestene får en egen servitør som guider dem gjennom hele kvelden og det øluniverset de smaker.

Dansker er nemlig både uvitende og usikre på de mange forskjellige øltypene, opplever Kissmeyer. Derfor velger hovedparten av gjestene en ølmeny slik at de slipper selv å ta stilling til hvilket øl som passer til den enkelte rett.

Ø lsmaking
- Vin har vært danskenes foretrukne følge til mat i så mange år at de fleste føler de har god peiling på vin og gjerne vil vise frem sin kunnskap ved å selv velge vinen. Øl derimot vet de fleste ufattelig lite om, så derfor velger de typisk en ølmeny, sier bryggerimesteren.

De som har mot til å utvide sin ølhorisont gjør det gjerne med bryggeriets såkalte Sampler - et brett med fire glass forskjellige øl og kun 10 centiliter i hvert. På denne måten kan du prøvesmake mange typer øl uten å måtte kjøpe vanlige glass hver gang.

Uansett råder bryggeriet alle sine gjester å la bilen stå hjemme. De fleste øltypene i bryggeriets tappekraner holder rundt fem prosent alkohol, som er en halv til én prosent mer enn "vanlig dansk bayer". Det sterkeste ølet fra Nørrebro Bryghus, Little Korkny Ale, topper listen med 12 prosent alkohol.

Også sesongøl
Nørrebro Bryghus serverer både egne brygg, enkelte øl fra andre bryggerier og vin. Ingen rynker derfor på nesen om en gjest ber om et glass vin, forsikrer restaurantdirektøren. Det er fortsatt en del gjester - særlige godt voksne kvinner - som ikke tror at de liker øl. Enkelte ganger lykkes det likevel personalet å overbevise kvinnene om det motsatte, og det gleder Toppenberg stort:

- Det er alltid hyggelig når en gjest går herfra og sier "tenk at øl kan smake så godt", og øl er jo slett ikke en manneting lenger.

Husets bestselger er Ravnsborg Rød, et øl av typen amber ale som er spesielt populær fordi det kan serveres til mange forskjellige matretter. Det har vært i sortimentet siden starten for tre et halvt år siden. Mange andre brygg er kommet til i mellomtiden, og enkelte er røket ut igjen. For kundene krever fornyelse - spesielt de mange "ølnerdene" som frekventerer bryggeriets bar.

Sesongøl er det også plass til i sortimentet. Danskene er ville etter påske- og juleøl, og Nørrebro Bryghus har - likesom andre danske bryggerier - også introdusert sommerøl og andre nye typer sesongøl som er blitt velvillig tatt imot.

Snart i Norge
Etter at bryggerimester Kissmeyer med hjelp fra en gruppe investorer kunne åpne bryggeriets glassdører for første gang, har foretaket vokst mye. I dag teller staben 55 personer, og aktivitetene er utvidet med et splitternytt produksjonsanlegg i en av Københavns forsteder  hvor det brygges og tappes øl i flaske for distribusjon til flere av de største landsdekkende supermarkedskjeder samt øl- og vinbutikker i hele Danmark.

Men ambisjonene er enda større: Kissmeyer drømmer om eksport til blant annet Norge. Bryggeriet eksporterer allerede litt flaskeøl til barer og restauranter i Sverige og ser derfor også muligheter på det norske marked.

- Vi har allerede kontakt med en norsk distributør. Pilsnerøl er nordmenns favorittøl, men interessen for spesialøl er også til stede, og den vil helt klart vokse.

I Danmark må du betale markant mer for spesialøl enn for vanlig pilsnerøl, men Kissmeyer regner med at denne prisbarrieren er vesentlig mindre i Norge hvor prisen på vanlig øl allerede er høy.

Nordisk samarbeid
Nørrebro Bryghus har allerede et samarbeid med et av Norges spesialbryggerier, Nøgne Ø i Grimstad. Under overskriften Nordiske Dage inviterte Nørrebro Bryghus i fjor utvalgte nordiske mikrobryggerier til København for å lage et gjestebrygg. Sjefsbryggeren på Nøgne Ø, Kjetil Jikiun, bidro med en double brown ale som i en periode kunne nytes avNørrebros gjester.

Kissmeyer er overbevist om at nordisk samarbeid er nødvendig hvis spesialølet skal kunne fortsette sin frem til nå imponerende vekst. Derfor deltar han i Nordisk Brewers Symposium, hvor bryggerimestere fra hele Norden sammen forsøker å skape øltyper som er basert på nordiske tradisjoner.

- Både vi og andre spesialbryggerier er kraftig inspirert av blant annet belgisk, tysk, amerikansk og engelsk bryggerikultur, men hvis dette eventyret skal fortsette, må vi i større grad satse på å levere produkter som er unike for området vi kommer fra, avslutter Anders Kissmeyer.

Nørrebro Bryghus
Ryesgade 3
2200 København N

Tekst: Marie Preisler
Foto: Nørrebro Bryghus

Forsiden akkurat nå

Til toppen