Danske Tina og finske Pontus seiret

Tina Jacobsen fra Engø Gård og Pontus Dahlstrøm fra Bagatelle hentet inn seieren i henholdsvis Young Chef og Young Sommelier 2003 i skarp konkurranse med unge kokke- og vinkelnertalenter. Nå er de klare til å nyte premien som er besøk hos champagnehuset M
17 November 2003 - 09:58

Konkurransene Young Chef og Young Sommelier 2003 har som formål å få frem nye talenter blant kokker og servitører/vinkelnere. Interessen blant bransjens yngste er naturlig nok stor, og konkurransen dermed tøff, siden premien er berømmelse i tillegg til en velfortjent studiereise til Champagne og Moët & Chandon.

Tina Jacobsen er andre kvinne som blir Young Chef. Den 22-årige dessertkokken som har arbeidet på Engø Gård i Vestfold siden hun avsluttet læretiden i hjemlige Danmark, mestrer mer enn måltidets avslutning. Faktisk så demonstrerte hun en meget høy grad av konsistens gjennom hele måltidet. Med i juryen var for øvrig Lise Finckenhagen, historiens aller første norske Young Chef overhodet i 1998, og altså den første kvinnelige vinneren.

I motsetning til tidligere års konkurranser var reglene strengere i år ved at deltakerne gikk til konkurransen uten å vite hva de skulle lage. De måtte altså stille tomhendt til konkurransen, kun egne kniver var tillatt medbrakt. Alle fikk utdelt en såkalt mystery basket med alle nødvendige ingredienser som dermed var like for alle, kylling i forretten, kveite i hovedretten og kokos samt hvit sjokolade i desserten. Dessuten skulle maten passe til tre av Moët & Chandons champagner, nemlig Brut Impérial, vintage 1996 og Nectar Impérial Sec.

Slike rammebetingelser stiller store krav til struktur, og der overbeviste Tina Jacobsen stort. Og altså ikke bare Lise Finckenhagen, men også juryens øvrige medlemmer, seniorkokkene Lars Barmen og Bård Greni Karlsen, Geir H. Eikeland, Moët & Chandon-importøren Strøm og Aase E. Jacobsen, redaktør, Apéritif.

I Young Sommelier of the Year 2003 som gikk parallelt var det tre runder før vinneren kunne kåres. Dette er i motsetning til andre vinkelnertevlinger en ren blindsmakingskonkurranse. I den innledende runden måtte deltakerne evaluere fire viner fra fire ulike land. De fem beste gikk videre til semifinalen som bød på fire viner fra samme land. Til finalen kom de tre beste som skulle ta stilling til fire viner fra én region. Årets finale var litt av en nøtt siden det var fire ulike årganger av samme vin, nemlig Ch. Bourgneuf 1997, 1998, 1999 og 2000 fra Pomerol.

Pontus Dahlstrøm fra Bagatelle vant altså knepent foran Daniel Johansson fra Le Canard og Ørjan Lundmark fra Statholdergaarden. Young Sommelier of the Year som ble arrangert for andre gang i år, har som formål å få flere unge i bransjen til å skaffe seg konkurransetrening. Arrangør og initiativtaker er Den Norske Vinkelnerforening og Apéritif i samarbeid med Moët & Chandon. I juryen satt Torleif Høyvik, Ole Martin Alfsen, Aase E. Jacobsen, Dan Lystad, Helge Steingrim og Liz Mortensen.

Foto: Roger Kolbu

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.