De nouveau

Utmerkelser er også blitt beaujolaiskongen Georges Dubœuf til del. Nytt av året er en konkurranse Trophée Parisien des Crus du Beaujolais, som skal promovere vin fra de 10 cruene i Beaujolais. Denne gang var det 1996-årgangen som skulle bedømmes.

Dubœuf stakk av med fem av ti førsteplasser for Brouilly, Chiroubles, Fleurie, Juliénas og Regnié. I Vinalies som de franske ønologers evaluering, fikk Dubœuf blant annet to ganger høyeste utmerkelse for Fleurie og Morgon, begge fra 1997. Tilgjengelig i Norge er Côte-de-Brouilly, Fleurie, Juliénas, Chénas og Moulin à Vent, alle fra 1997-årgangen som ikke har det samme potensialet som året før. 1997 har lavere syre, er bløtere og tidligere drikkeklar. Fra 1996 finnes fortsatt Morgon som var litt lukket i sommer, men vil tø opp som en passende match til høstens torskemiddager. Dubœufs viner koster fra kroner 109,60 for Morgon (13050) til kroner 129,90 for Fleurie (best.utv. 5759). Utsiktene for 1998 er meget gode. Årets nouveau blir kanskje ikke så sjarmerende som fjorårets, men det blir flere lagringsdyktige viner. Syre- og sukkernivået i druene var bra da innhøstningen startet allerede 2 september, hvilket er tidlig, men ikke så tidlig som i fjor. Druene var takket være temperaturer over gjennomsnittet og nedbør under gjennomsnittet i ukene før innhøstningen, dessuten sunne uten sykdommer eller råte. Så det er all grunn til å se frem til den 19 november når nouveau'en frigis. Mens vanlig beaujolais er utmerket til fisk, er nouveau perfekt til en rekke asiatiske retter. Den fruktige stilen tar av for rettenes kraftige krydring. Depresjonene som har preget Beaujolais-regionen noen sesonger, er nå på retur. Eksporten har tatt seg kraftig opp etter flere år med røde tall. Området hadde gjort seg sterkt avhengig av etterspørselen etter nouveau. Hele to tredeler av volum ble siktet inn mot denne smale nisjen. Og halvparten havnet utenfor Frankrikes grenser. Da interessen for beaujolais nouveau avtok, og det særlig på eksportmarkedene, klarte ikke regionen å tilpasse produksjonen deretter. Til tross for vanskelighetene et sviktende salg medfører, har Beaujolais-regionen maktet å forbedre det generelle kvalitetsnivået. I tillegg til at de siste årgangene har vært langt over gjennomsnittet. Etter hvert som det vindrikkende publikum har registrert disse positive signalene har etterspørselspilen pekt oppover. Den etterlengtede økningen i salgsvolum er på 12 prosent i fjor og hele 40 prosent pr 1998s fem første måneder. Det er særlig cru-vinene samt beaujolais villages som øker. Det er de store markedene for beaujolais som leder an i utviklingen. Og snart er det vel vår tur? Tekst: Aase E. Jacobsen 16.11.98

Forsiden akkurat nå

Til toppen