De store porsjoners rike

Det portugisiske kjøkken er ikke for pyser. Romslige porsjoner, ofte det dobbelte av hva vi er vant til, mektig og smaksrikt. Her får du også med deg et par oppskrifter fra portugisiske kjøkkensjefer.
23 September 2003 - 12:44

Portugals matkultur ble tidlig utviklet gjennom utstrakt kontakt med andre land. Sjømenn brakte med seg krydder fra fjerne Østen, og maurernes stadige herjinger på den iberiske halvøy setter fortsatt sine spor i mange retter.

Norge har også satt sitt klare preg i form av råvaren til landets nasjonalrett, bacalhau, som rett og slett betyr klippfisk. En portugisisk, giftemoden kvinne måtte tidligere beherske minst like mange tilberedningsmåter for klippfisk som året har dager.

I dag er klippfisk mer å regne for festmat og koster i de beste kvaliteter langt mer enn hva vi må betale i Norge. Enhver restaurant med respekt for seg selv serverer minst én rett av klippfisk. Ved siden av et stort utvalg av fisk- og skalldyrretter.

Og rene fiskerestauranter er det mange av. Det til tross for at både fisk og særlig skalldyr er langt dyrere spise enn kjøtt med et prisnivå ikke så sjelden opp mot de nordeuropeiske. Som kjent er lønnsnivået i Portugal det laveste i Vest-Europa.

Men portugiserne elsker fisk, og vi bringer en oppskrift fra en av Lisboas mange gode marisqueiras, altså skalldyrsrestauranter. Den ganske mektige desserten er fra en restaurant som ligger bare noen steinkast fra da Silvas adega som du kan lese om her. Den er innehaverens kones egen oppfinnelse og et must selv etter en, etter norske forhold, voldsom fiskemiddag.

Rettene er tilrettelagt norske råvarer.

Pescada na Cataplana

Fremgangsmåte

Cataplana er en spesiell panne som benyttes mye i Portugal. Lokket har samme form og størrelse som selve pannen, og det slutter godt til under steking. På den måten forblir mest mulig aroma i maten. Pannen er relativt liten og er beregnet på tilberedning av én porsjon. Pannen settes direkte på bordet slik at gjesten selv kan forsyne seg.

Aller helst skal retten lages av hvitting. Denne fisken er mindre tilgjengelig enn torsk som for øvrig går helt utmerket. Benytt ben- og skinnfri filet som skjæres i passe store biter. Vend dem i hvetemel og stek dem i olivenolje sammen med finhakket løk.

Tilsett skalldyrkraft (kokt på for eksempel rekeskall) eller ikke for tykk hummersuppe, fløte og en skvett brandy. Legg på lokket og la surre i 10 minutter.

Dryss over store reker (med skallet på) og legg på lokket igjen. La stå i ytterligere fem minutter. Server med kokte poteter eller ris og eventuelt annet garnityr.

Tom for torskeideer? Her er de beste oppskriftene

Her finner du mange flere oppskrifter med skrei og torsk

Her finner du mange oppskrifter med torsk

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Restaurante Nautilius i Praia das Maças

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Senhora Alves' iskake

Fremgangsmåte

Garneres med sesongens friske frukter og serveres eventuelt med en coulis som passer med garnityren.

Lyst til å lage en annen dessert, ta en titt her

Her finner du mange kaker du kan lage

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Aperitif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske