Det lille huset i Cognac

Tre Kors Bache-Gabrielsen er historien om den "norske" cognacen som på begynnelsen av nittitallet var i ferd med å forsvinne fra markedet på grunn av sviktende salg. Og som i dag er en av Polets desiderte bestselgere. I tillegg er Bache-Gabrielsens XO blitt en minst like stor suksess. Ca 500.000 flasker nyter vi i år fra det lille huset i Cognac.

Det er med andre ord et lite eventyr Christian Bache-Gabrielsen forteller til Apéritif. Det startet imidlertid for over 90 år siden da hans farfar forlot Norge og reiste til Cognac for å lære det franske språket og vinhandel. Thomas Bache-Gabrielsen så nemlig for seg en fremtid i Vinmonopolets tjeneste. Mer om hvordan det eldste norske cognac-huset i Frankrike ble etablert kan du lese på de neste sidene.
 
Christian Bache-Gabrielsen leder i dag cognac-huset som seiler i så kraftig medvind på det norske markedet. Medvinden kom ikke av seg selv. Den har både cognac-huset og ikke minst dets norske agent T. Storm & Sønner A/S æren for. Bache-Gabrielsen forklarer den slik:
 
Rammet av prisøkninger
- Det var flere årsaker til at vi fikk problemer på begynnelsen av 90-tallet. Sterkt medvirkende var den kraftige prisøkningen på cognac både i Frankrike og internasjonalt. Vi hadde ikke noe annet valg enn å følge oppgangen. Det gjorde vår Tre Kors langt dyrere enn den cognacen Vinmonopolet selv tapper. Samtidig hadde Vinmonopolet store lagre som kunne selges uavhengig av det internasjonale prisnivået.
 
Et annet problem, som vi ikke var klar over, var gaveesken flasken ble levert i. Den kostet oss mye ekstra både i produksjon og merarbeid fordi det å plassere flasken i esken ble gjort manuelt. Det viste seg at gaveesken var unødvendig, og heller ikke spesielt salgsfremmende når det kom til stykket, sier Bache-Gabrielsen.
 
Mot slutten av 1992 begynte cognac-prisene å falle på det internasjonale markedet. Det gjorde at Bache-Gabrielsen kunne senke prisen på sin Tre Kors. Kanskje var han også bønnhørt av norske myndigheter som reduserte avgiftene for dyrere brennevin.
 
- Vi fjernet esken hvilket ga oss muligheten til ytterligere prisreduksjoner. Etiketten ble også redesignet og ligner i dag mer på den opprinnelige. Kanskje viktigst for den som er glad i Tre Kors er at vi samtidig lanserte en bedre kvalitet. I dag er den yngste cognacen i blandingen tre år. Dessuten la vi til eldre årganger enn tidligere for å heve kvaliteten, forklarer Bache-Gabrielsen.
 
Rekordhøyt nivå
T. Storm & Sønner gjorde også en stor innsats med PR og informasjon for å øke salget. Firmaet bearbeidet journalister og reiste rundt til hoteller, restauranter og barer for å fortelle om Tre Kors.
 

 
Christian Bache-Babrielsen har store mengder gammel cognac i sin kjeller. Mer enn nok til å følge opp etterspørselen fra Norge.
 
Resultatene kom raskere enn Bache-Gabrielsen kunne forestille seg. Allerede i 1993 steg salget til rekordhøyt nivå. Hele 35.000 flasker ble ekspedert over Vinmonopolets disker. Siden har salget eksplodert I dag kjøper vi 300.000 helflasker og 100.000 halvflasker. Dessuten er Bache-Gabrielsens XO, som kanskje er det beste cognackjøpet du kan gjøre i Norge, blitt en formidabel suksess i sitt markedssegment . I år regner han med å selge hele 100 000 flasker.
 
Men Japan er fremdeles et viktig marked hva omsetning angår og har vært det siden begynnelsen av 90-tallet.
 
- Japanerne har sin helt spesielle smak når det gjelder cognac. Det er uaktuelt å kjøpe noe annet enn minst 10 år gammel cognac. XO og Napoleon skal det være. Det legges stor vekt på emballasjen og at flaskene skal fremstå som rene dekorasjoner, sier han.
 
Forstår oss
Christian Bache-Gabrielsen bruker sjelden store fakter og kraftuttrykk. Likevel lar han oss forstå at han mener japanernes hang til gammel cognac har lite å gjøre med smak og opplevelse av selve innholdet på flaskene. Snarere vil han vel beskrive det hele som jåleri. Men slikt sier man ikke om sine store kunder.
 
- Jeg forstår at nordmenn kjøper billige kvaliteter. Det har selvfølgelig med det høye avgiftsnivået å gjøre. Vaner spiller også inn. I Canada selger vi store volumer med brandy. Landet har høy levestandard, men canadierne foretrekker likevel slike varer til lav pris. Det er tegn til endringer også når det gjelder forbruket av cognac, som til nå har vært lavt. I Frankrike kjøpes det også store mengder lavpris-cognac, men bildet er nok noe mer differensiert enn i Canada.
 
- Hvordan tror du nordmenn generelt foretrekker en cognac?
 
- For meg virker det som om de setter pris på en relativt tørr variant. Kanskje også med mer smak.
 
Bache-Gabrielsens konkurrent Larsen bruker sitt navn også internasjonalt. Men den cognacen Bache-Gabrielsen eksporterer andre steder i verden bærer merket Dupuy.
 
Bache-Gabrielsen viser frem en polliste fra 1923, der både Tre Kors og Dupuy er listet, til og med til samme pris.
 
Et lite hus i Cognac
- Hvor mange merker markedsfører dere?
 
- Hovedmerket vårt er Dupuy. Men det er tradisjon at ethvert nytt familiemedlem får sitt eget merke. Min bestemor het Villard og fikk blant annet en brandy oppkalt etter seg.
 
Bache-Gabrielsen regner sitt firma som et lite cognac-hus. Slik vil han gjerne at det også skal fortsette å være. Totalt selger han og hans medarbeidere en million flasker årlig. Inkludert i det antallet er brandy og armagnac. Brandyen går som nevnt hovedsakelig til Canada. Taiwan er et raskt voksende marked for cognac.
 
- Jeg vil gjerne tjene penger, men ikke mer enn at vi kan beholde den strukturen vi har i dag som et fullt og helt familieselskap. Det er jeg i dag tryggere på at vi skal klare takket være blant annet vår store suksess i Norge. Belgia og Tyskland er også voksende markeder ved siden av Canada, sier Christian Bache-Gabrielsen.
Slik klassifiseres cognac
Tre stjerners (xxx), V.S. og V.S.S. har minimum 30 måneders fatlagring.
V.S.O.P (Very Superior Old Pale) er lagret i minimum 4,5 år.
Vielle Reserve Extra Napoleon o.l garanterer minst 6 års lagring.
Noen offisiell lagringsgaranti utover 6 år gis ikke.
 
Slik ser distriktet ut
Cognacdistriktet er inndelt i åtte kvalitetssoner. Det området som er regnet for å produsere den edleste cognac er Grande Champagne, og nesten like bra er Petit Champagne. En blanding av cognac fra disse to områdene, der mer enn 50 prosent av blandingen består av cognac fra Grande Champagne, har rett til betegnelsen Fine Champagne.
 

 

Forsiden akkurat nå

Til toppen